dijous, 24 de desembre del 2009
Felicitacions nadalenques
dimarts, 22 de desembre del 2009
3 anys d'ΑΙΓΙΑΛΟΣ
Hui fa tres anys començavem aquesta aventura internauta. Des que vam salpar de la vora d'aquest ΑΙΓΙΑΛΟΣ de l'alcoià, hem anat surcant els mars de la xarxa en recerca de nous i bells paratges. L'oratge no sempre ens ha acompanyat, però hem seguit remant, de vegades una mica a soles, dins de la blogosfera clàssica. El primer viatge fou prou ambiciós i entusiasta. En el segon vam seguir explorant amb curiositat, encara sense rumb fixe, però parant-nos ja en ports coneguts. Ara, al començament del tercer, ens preguntem en aquest diari de bord, si el trjecte ha estat a la fi profitòs. La qüestió és que, amb sorpreses o sense, ja no podem fer enrere.
En moments de desànim com aquest sempre va be recordar el poema Ìtaca de Kavafis. En particular em fan recupear energies aquestos versos, que en versió de C. Riba, diuen:
dels arbres caiguts que ara us empresonen,
i quan els haureu guanyat
tingueu ben present no aturar-vos.
Més lluny, sempre aneu més lluny,
més lluny de l'avui que ara us encadena.
I quan sereu deslliurats
torneu a començar els nous passos.
Més lluny, sempre molt més lluny,
més lluny del demà que ara ja s'acosta.
I quan creieu que arribeu, sapigueu trobar noves sendes.
dijous, 17 de desembre del 2009
Uns nadals diferents
- Grec II: Paràgrafs del discurs 1-5 i els cinc treballs exposats a classe
- Referents clàssics: treballs assignats sobre Venus i la bellesa femenina
- Grec I : (En verd els treballs voluntaris, en roig els obligatoris a entregar el proper 7 de gener)
- Quadern d'exercicis: 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7
- ΑΙΓΙΑΛΟΣ virtual: CAPITOL IV (resums de gramàtica, exercicis autocorregibles, descriu en grec la imatge...) / RECAPITULACIONS I-III (Textos per a traduïr i Exercicis de repàs)
- Traduccions en wikipaideia: ΠΡΟΣ ΤΗΙ ΚΡΗΝΗI (alumnes assignats -mireyukeen i sandruuus ja han començat!!), Η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΙ Η ΔΟΥΛΗ
- Resum, anàlisi i comentari de 1 novel·la a triar (data limit de publicació al blog d'aula MΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ: 10 de gener):
- Alejandro Magno y las águilas de Roma
- Ver Delfos y morir
- Guárdate de los idus
- La amante de Pilatos
- El hombre de Esparta
dimecres, 16 de desembre del 2009
Crist ha nascut: versions de nadala grega
i uns quants videos amb diferents versions per anar practicant la melodia. Trieu el que més vos agrade:
- la versió clàssica de Nana Mouskouri
- una adaptació en un ritme popular grec d'influència oriental (equivalent del nostre flamenco, vaja) en un programa de televisió, a càrreg d'uns famosos grecs
- l'adaptació més fashion a càrreg d'una cantant de moda, la Despina Vandí (la lletra tradicional apareix al final de la cançò!)
- un cor ortodoxe, la versió més hortera
- la d'uns caxondos irreverents
- la típica versió infantil, amb ritme rock
- una adaptació en un ritme popular grec d'influència oriental (equivalent del nostre flamenco, vaja) en un programa de televisió, a càrreg d'uns famosos grecs
diumenge, 13 de desembre del 2009
L'agenda: "tomas falsas"
Hui toca "tomas falsas". Tenim un bon grapat, quasi més del tros que durará tot el curt. Vos deixe una selecció. Una antologia que gairebé forma ja part del calaix virtual dels bons records del Cotes.
divendres, 4 de desembre del 2009
Gens clàssica 2009-10: primeres impressions
- Referents clàssics
- Grec II
- Grec I
D'una banda hi són els que están ja preguntat-se allò de "què faig jo ací?". Deduisc per les seues mirades perdudes i actitud passiva, quant no també una mica infantiloide, que el grec els resulta o massa dificil o menys interessant del que pensaven en principi. Entre ells hi són els que menys utilitat han vist a l'aula virtual, els que més tard arriben a classe, menys deures fan i/o menys justifiquen les absències.
La resta del grup, per sort la majoria, són més responsables i participatius. Les notes d'aquests alumnes han estat en general satisfactòries en la resta d'assignatures, per lo qual els felicite.
Em sap greu els resultats dels que no hi arriben, malgrat els esforços. Hauria estat potser una ajuda important la participació en les classes complementàries.
Afroditaty, Bonus Marcus, Mireyukeen, Carlatenea 8, Rocialb 7,
Johanus romanus, Enilina, Euterpe, Ginacris 6,
Marineta 4, Icontestano 3, Eviita 2, Paulafe 1.
Que tingau tots i totes un bon pont.
dissabte, 28 de novembre del 2009
La bellesa: videos del David i del museu Thyssen
- El primer tret de l'Informe Semanal de fa unes setmanes
Informe Semanal: El Thyssen al desnudo
- El segon, un documental de la BBC que van passar ahir en TVE2 sobre la vida i obra de Michelangelo (no l'he trobat en español, sinò la versió original amb subtitols en grec, així que practicarem una mica idiomes!)
dimarts, 17 de novembre del 2009
dimarts, 10 de novembre del 2009
L'agenda: making off
Vist doncs que els resultats obtinguts havien estat satisfactoris i la participació de l'alumnat notable, cap al final de la tercera avaluació vaig decidir improvisar un poc amb una tasca més creativa, encara que no massa original. La idea era adintrar-se primer en el món cinematogràfic i el seu lèxic tècnic específic creant després un curt on poder posar en pràctica els coneixements assolits al llarg del curs. Al mateix temps aquest treball em permetia valorar millor la intel·ligència emocional dels alumnes, encara que no és aquest un objectiu del curriculum oficial.
L'argument no va quedar definit des del primer moment. Alguns eren partidaris de fer un curt de terror o de temàtica fantàstica. Però al final tots coincidiren que era més senzill i més bonic contar una història quotidiana, plena de realisme. Inspirats, però, amb la sèrie House que haviem analitzat a classe, i com que alguns alumnes volien estudiar medicina, el nucli de la trama va quedar establert al voltant d'un hospital. La trama, però, va anar complicant-se i a poc a poc vam anar creant algo semblant a una minisèrie televisiva del tipus Física y Química. I és que si els dones llibertat d'expressió els adolescents acaben parlant d'allò que més els preocupa, a saber: les relacions sentimentals.
La creació del guió, storyboard amb sequències, plànols i composició de les escenes, així com la gravació fou també una faena col·lectiva. Després d'algun intent fallit amb Google docs, a la fi es el text complet es va pujar entre tots en un dels apartats de la wikipaideia del Departament. Els papers es van repartir segons la conveniència dels caràcters dels personatges creats i/o els interessos dramatúrgics de cadascú. La lectura dramatitzada en la taula redona de l'argument i dels diàlegs va donar pas a una sessió intensiva de representació abans dels assatjos previs al rodatge. Només, però, aconseguirem acabar la part central de la història.
Tot açò en hores de classe i també de vegades fora de l'horari escolar, durant el mes de juny. L'edició i muntatge d'aquestes preses ha estat feina meua.
En temps una mica rebolicats per a les nostres especilitats, en constant amenaça deshumanitzadora, potser hi haurà companys clàssics que qüestionen la utilitat d'aquesta activitat o que vegen fins i tot inoportuna la seua difusió. Alguna advertència en aquest sentit he rebut d'algun company molt prudent. Potser el resultat no siga, des del punt de vista purament acadèmic, massa bò, tot és millorable i de l'experiència s'apren, o aquesta és, si més no, la idea, experimentar i buscar noves fòrmules per tal d'avançar.
En qualsevol cas, no he tingut necessitat fins ara de justificar-ho davant dels propis companys del centre, més bé al contrari, ja què a molts els ha paregut una forma interessant d'ensenyament-aprenentatge.
Enguany s'ha multiplicat el nombre d'alumnes matriculats en l'assignatura. Alguns potser motivats pel curt, encara que aquest ha surtit a la llum només recentment. Amb tot, si fora així i L'agenda hagués actuat com instrument de marketing involuntari, doncs benvinguda siga.
Así fue y así os lo hemos contado.
dilluns, 2 de novembre del 2009
Grec per a xiquets: dimecres infantil
Aquest és el document:
Griego para niños
Aquest el video que l'acompanya, antic, però remasteritzat:
I aquesta la presentació corresponent:
dissabte, 24 d’octubre del 2009
dimarts, 13 d’octubre del 2009
ΔΙΑΛΟΓΟΣ: la classe dels dimecres
I els documents corresponents, per a qui vullga tindre'ls en color (Per poder fer la descàrrega necessiteu registrar-vos en Scribd primer!)
ΔΙΑΛΟΓΟΣ 3
diumenge, 11 d’octubre del 2009
Ágora: l' enigma del cercle
En aquest video surt només uns segons! Heu d'estar molt atents.
Teniu de plaç per a resoldre l'enigma fins que lleven la peli de la cartelera.
Així que, si no heu vist la paraula que estem buscant en el video de dalt, aprofite per a recomanar-vos que aneu al cinema (fixeu-vos sobre tot en el vestuari d'alguns personatges).
Val la pena, vos emocionareu amb una història d'amor i passió intensa en tots els sentits, aprendreu moltes coses sobre el món antic grecoromà, les teories dels primers filòsofs i astrònoms, la importància cultural de la cosmopolita ciutat d'Alexandria, els conflictes socials i religiosos o la situació de la dona als els primers segles de l'era cristiana, al temps que comprendreu perquè aquesta película té un missatge totalment actual, dissortadament. La intolerància i el fanatisme són sempre botxins de la llibertat i el coneixement, vinguen d'on vinguen, i ens convertixen, com ens fa veure Amenábar, en formigues ignorants de l'infinit i meravellòs cosmos.
dilluns, 5 d’octubre del 2009
El dia (a dia) del docent
dijous, 1 d’octubre del 2009
El MARQ en la Xarxa social
El suplici ha vingut després. A toc de pito i en riguròs silenci marcat per una guia "tiquismiquis" hem recorregut les sales de l'exposició temporal dedicada a bellesa del cos en Grècia. Per sort ens han deixat una estona disfrutar a soles de la famosa escultura del Discòbol.
Espere que l'activitat haja sigut del gust de tots.
En la xarxa social Cutres Baixes teniu la resta de fotos.
dissabte, 19 de setembre del 2009
L'agenda: curt de Fonaments lèxics
dijous, 17 de setembre del 2009
Aprendo a leer griego: MA MAI MH MO MOY
Algunes lletres ja les coneixiem, però no saviem com sonaven realment. Els propers dies seguirem balbotejant com els xiquets i aprendrem allò de Η ΜΗΤΗΡ ΜΟΥ ΜΑΛΑ Μ'ΑΓΑΠΑ (Mi mamá me mima -quiere-mucho!).
Gràcies a Νικητής, Athenea i Eris per la col·laboració.
dimecres, 16 de setembre del 2009
La bellesa
1- cliqueu sobre sobre Scribd i després Download
2- obriu la fletxa "More" i a continuació "Save document"
En els dos casos demanará que vos registreu abans.
Espere que siga del vostre interés.
M'ha eixit una miqueta llarguet, aixó sí. Amb tres o quatre com este ens podem passar el curs sencer !
dilluns, 7 de setembre del 2009
Clàssics Cotes Baixes: xé, quina barra!
toolbar powered by Conduit |
dissabte, 11 de juliol del 2009
dijous, 25 de juny del 2009
Recapitulacions finals
Aquest post és doncs el balanç final de curs.
L'altre comentari me'l fa, anònimament i mitjançant la darrera enquesta, una alumna una mica decepcionada del curs, que pensava que aquestes matèries li servirien per tindre una vida més agradable o així li havia paregut en el video de propaganda que li van passar l'any passat. Tenia tota la raò, de sovint perdem de vista la finalitat última de l'educació, aprendre per a la vida i no per a l'escola.¡, tant alumnes com professors i autoritats acadèmiques. Si a aixó li afegixes la idea de que des que neixem estem anant-nos una mica cada dia, tothom coincidirá en que cal doncs aprofitar el temps al màxim, per aprendre a ser feliços, fins i tot en l'escola. Així ho hem intentat almenys, llàstima que no hi tinga cabuda en el nostre sistema la intel·ligència emocional. D'haver pogut o sabut valorar la creativitat, aquesta alumna hauria acabat exitosa el curs. Només la puc felicitar, a ella i als que com ella s'han esforçat de debò, recordant-los l'ideal de Ghandi quan deia aixó de viu com si anares a morir demà, apren com si fores a viure per sempre.
En qualsevol cas, n'estic prou satisfet del que hem après i viscut junts enguany en aquest curs de 1er. Els resultats de l'enquesta són en general positius.
Només em resta agrair-vos la paciència i desitjar-vos a tots un feliç estiu, inclosos els que s'han despistat. A Setembre teniu una segona oportinitat.
Als que comencen el nou camí universitari animar-los a que seguisquen amb entusiasme l'opció triada. El Cotes és ja la vostra casa.
Molt a gust he treballat també amb els alumnes de Fonaments lèxics que han mostrat un gran interès vers la matèria. Supose que el fet d'haver treballat en ret mitjançant el blog col·lectiu ha augmentat la motivació. Estic satisfet dels resultats, crec que tots hem aprés un fum de paraules que algun dia tots emprareu. Espere que pugan acabar en algún moment el curt que hem començat. Llástima que no puga tindre-vos a tots l'any que ve en l'optativa de Referents clàssics.
dimarts, 23 de juny del 2009
diumenge, 14 de juny del 2009
RELAXATIO
D'altres s'han confiat massa i han perdut el fil, sense poder-lo agafar de nou a temps.
Gràcies a tots i totes, carinyets.
dijous, 11 de juny del 2009
Notes finals Grec i Llatí I
Salvete!
Χαῖρετε!
Selectiu 2009: venimus, vidimus, vicimus
L'examen de llatí del matí ha estat molt fàcil. Els dos possibles textos són, com de sovint, avorrits, però senzills, sobre tot l'opció de Cèsar, que será la que tot el món haurá triat lògicament. La mateixa obra de l'any passat, vint paràgrafs més endavant del tros que va eixir en 2008. Lo tìpic: una construcció d'acusatiu + infinitiu, una oració de relatiu, un participi apositiu, dos verbs deponents i dos ablatius absoluts.
- Traducció
Hac victoria sublatus Ambiorix statim cum equitatu in Advatucos, qui erant eius regno finitimi, proficiscitur; neque noctem neque diem intermittit peditatumque subsequi iubet. Re demostrata Advatucisque concitatis, postero die in Nervios pervenit.
Orgullós Ambiorix amb aquesta victòria, a l'instant marxa amb la cavalleria cap als Atuatucs, que eren fronterers del seu regne. Ni la nit ni el dia no interromp i mana que la infanteria que el seguisca. Incitats els Atuatucs amb la demostració d'aquest fet, arriba al dia següent on están els Nervis.
peditatum acus. sing. "peditatus, -us"
hac abl. sing. fem. pron. demostr. "hic haec hoc"
qui nom. sing. masc. pron. relat. "qui quae quod"
proficiscitur 3ª pers. sing. pres. indicat. veu pass. verb dep. "proficiscor"
3. Compostos verbals llatins i derivats etimològics
intermittit: (mitto) admitto, permitto, emitto, praemitto, promitto...
emetre, admetre, premesa, promesa, remitent...
pervenit: (venio) advenio, pervenio, cumvenio...
aventura, previndre, convent, conveniència, invent ...
- Traducció
2. Comentari morfosintàctic:Περὶ τοῦτου γὰρ μόνον τοῦ ἀδικήματος καὶ ἐν δημοκρατίᾳ καὶ ἐν ὀλιγαρχίᾳ ἡ αὐτὴ τιμωρία τοῖς ἀσθενεστάτοις πρὸς τοὺς τὰ μέγιστα δυναμένους ἀποδέδοται, ὥστε τὸν χείριστον τῶν αὐτῶν τυγχάνειν τῷ βελτίστῳ.
" Perquè aquest és l'únic delicte en què la democràcia i l'oligarquia es oncedix la mateixa venjança als desvalguts que als qui tot ho poden, de manera que el més feble obtinga el mateix que el més fort. "
- Quin tipus d'oració introdueix ὥστε amb infinitiu? subordinada adverbial/circunstancial consecutiva
- Analitza:
χείριστον acus. masc. sing. superlatiu de χέρης
3. Derivats etimològics μόνος, αὐτός
monolit, monosíl·lab, monòton, monoteista, monopoli, monopoli, monòleg ...
autòmata, automàtic, autònom, autòpsia, autògraf, autobiografia, autogovern ...
El suplici ha acabat.
Valete exdiscipulae exdiscipulique mei!
Καλὴν ἀνάπαυσιν εὔχομαι!
dilluns, 8 de juny del 2009
A mane ad vesperum
A mane ad vesperum, i fins i tot ad noctem, és el temps que dedicarán alguns aquestos dies per preparar els examens finals, m'ho veig vindre. Però com que ningú no pot aprendre anglès en quinze dies, tampoc vosaltres, carinyets, podreu aprendre el que no haveu fet fins ara en un par de sessions maratonianes. Així que no s'agobieu massa. Una repassadeta i prou, que fa calor, perquè després s'estressem i ens toca baixar a urgències, veritat Neptunita?
Alguns s'han quedat despenjats del ritme de classe fa temps. D'aquestos algú ja ens ha abandonat. Altres seguixen amb l'esperança de poder fer alguna cosa decent i aprovar, si més no en juny, en setembre. Un parell de persones ha pegat un baixó important des de la segona avaluació i es permeten, a més a més, faltar a classe sovint. De la resta de gent més constant espere bons resultats, tant en grec com en llatí.
Els resums de gramàtica de grec ja están penjats, juntament amb un model d'examen amb solucions, en l' ΑΙΓΙΑΛΟΣ virtual. Dissortadament, algunes traduccions de la wikipaideia falten. Sentint-ho molt, tenen doncs un negatiu Bonus marcus, Johanus romanus i Minervita, responsables de Ο ΚΥΚΛΩΨ β, i Epsylonypsilon, Neptunita i Bitafrodita que han deixat també en blanc ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΣΤΥ β. L'únic positiu va a Nikitis, que ens ha pujat voluntariament Ο ΚΥΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΒΑΤΟΝ.
Recorde les dades dels examens per als despistats:
Grec (cap. VII) dimecres 10. hora: 12.00
Llatí (caps. XIII-XIV) dijous 11. hora: 10.00
Les notes ixirán al blog el dijous al migdia. El divendres següent serán les recuperacions corresponents. Qui no haja d'examinar-se, que porte els seus auriculars. Farem eixa sessió de relax promesa des de fa temps.
Aneu pensant el que voleu fer durant l'última setmana de classe. Algunes escenes representades del diàlegs dels manuals en llatí i grec estaría bé.
Salvete!
Χαίρετε!
dijous, 4 de juny del 2009
O ΟΔΥΣΣΕΥΣ: el final del mite
És hora de repasar el capitol VII. Νικητής ens ha pujat les traduccions dels dos primers textos a la wikipaideia. L'últim, ΤΟ ΤΟΥ ΜΥΘΟΥ ΤΕΛΟΣ, el podeu practicar amb aquesta presentació. En breu penjaré en l'ΑΙΓΙΑΛΟΣ virtual els resum de gramàtica d'aquesta lliçò i de la següent.
dimarts, 2 de juny del 2009
Lisias "de pe a pa"
Ens veiem la pròxima setmana.