Ací teniu, xiquetes, les instruccions per a la realització dels vostres treballs.
A. FORMAT I DATA D’ENTREGA
B. TIPUS I CONTIGUT DELS TREBALLS
- Individuals
-Col·lectius (a triar un per equip)
Personatges
- Què personatges importants del llibre o fets importants de la guerra no apareixen en la pel·lícula? per què creus que no apareixen?
- Alguns personatges de la pel·lícula es relacionen de forma diferent als del poema. Analitza les relacions amb Aquiles de Patrocle i Briseida.
Argument
- Quins elements argumentals de la pel·lícula sí están en l’obra literària? Fixa’t, per exemple en els següents:
α. Héctor i Menelao lluiten per obtindre Helena i decidir el final de la guerra
β. Aquiles arrastra el cadàver d´Hèctor davant dels murs de Troia.
γ. La guerra de Troia va durar un any.
δ. Aquiles mori per una fletxa al taló.
ε. Agamemnó viola Helena durant la conquesta de Troia
Escenes
Va existir realment la guerra de Troia? Què en diuen els arqueòlegs?
Redacteu una xicoteta biografia sobre el descubridor de Troia Schliemann.
Realitzeu en google maps un mapa de Grècia i Turquía; localitzeu les ciutats o regions que apareixen en l’obra literària com ara Troia, Esparta, Micenas, Ítaca, Tesalia.
Informació en:
http://clio.rediris.es/fichas/minos_micenica.htm
http://recursos.cnice.mec.es/latingriego/Palladium/griego/esg142ca3.php
A. FORMAT I DATA D’ENTREGA
- Els treballs tindran format digital.
- A banda del text es poden realitzar presentacions, audios o videos que recolzen la redacció o que plasmen de manera original i creativa algún dels temes tractats.
- S’han de muntar al blog ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ abans del 10 de Gener els individuals i del 31 de Gener els col·lectius.
- Es presentaran en classe durant la primera setmana de Febrer.
B. TIPUS I CONTIGUT DELS TREBALLS
- Individuals
1. Resum de l’obra i valoració de la lectura. (Máxim 10 línies).
-Col·lectius (a triar un per equip)
2. Relació entre la Ilíada i la pel·lícula Troia de Petersen.
La pel·lícula "Troya", està basada en el poema èpic atribuït a Homer: la Ilíada. Tanmateix, la versió cinematogràfica és una mica diferent d’allò que ens narraven els versos homèrics.
Comenta els aspectes coincidents i els divergents, a partir d’allò que has llegit en la versió de A. Baricco, centran-te en aquestos apartats:
Personatges
- Què personatges importants del llibre o fets importants de la guerra no apareixen en la pel·lícula? per què creus que no apareixen?
- Alguns personatges de la pel·lícula es relacionen de forma diferent als del poema. Analitza les relacions amb Aquiles de Patrocle i Briseida.
Argument
- Quins elements argumentals de la pel·lícula sí están en l’obra literària? Fixa’t, per exemple en els següents:
α. Héctor i Menelao lluiten per obtindre Helena i decidir el final de la guerra
β. Aquiles arrastra el cadàver d´Hèctor davant dels murs de Troia.
γ. La guerra de Troia va durar un any.
δ. Aquiles mori per una fletxa al taló.
ε. Agamemnó viola Helena durant la conquesta de Troia
Escenes
- Algunes escenes de la pel·lícula no es troben en l’obra literària, com per exemple la inicial del combat a Tessàlia. Per a què creus que s’ha introduït? Explica-ho comentant les següents qüestions: la conversació que té Aquiles-Brad Pitt amb el xiquet sobre la immortalitat, la negativa d’Aquiles a lluitar amb Boagrius i la forma que té Néstor de convencer-lo, la forma que té Aquiles de lluitar en l’enfrontament amb Boagrius (representa un dels calificatius homèrics de l’heroi), o els possibles anacronismes en la mentalitat dels personatges (si trobes, per exemple, algun motiu antibelicista propi de la nostra època).
- D’altres escenes sí están tant en la pel·lícula com en l’obra literària. És el cas de l’escena de despedida d’Hèctor i Andròmaca. Comenta-les.
3. Pervivència de l’obra homèrica
Les primeres recreacions de la llegendaria història es produixen ja en època antiga. Comenta, per exemple, el diàleg de Lucià de Samosata titolat “el judici de Paris”, o les següents cartes fictícies del poeta llatí Ovidi: 3 “Briseida a Aquiles”, 17 “Helena a Paris”.
La versiò de Alessandro Baricco és un exemple de pervivència dels poemes homèrics en època actual. Un altre exemple molt famós és el poema del poeta alexandrí Cavafis titolat Itaca, del que LLuís Llac va fer una versió basat en una traducció al català de Carles Riba. Comenta’l i busca’n daltres exemples actuals de pervivència literària. Cita titols i fes-ne un resum del seu argument.
L’obra homèrica està present també en la música. Comenta la cançò de Serrat “Penèlope” indicant què ha canviat en la història d’aquest personatge.4. Context històric i geogràficExposeu breument els trets característics de la cultura micènica.
Va existir realment la guerra de Troia? Què en diuen els arqueòlegs?
Redacteu una xicoteta biografia sobre el descubridor de Troia Schliemann.
Realitzeu en google maps un mapa de Grècia i Turquía; localitzeu les ciutats o regions que apareixen en l’obra literària com ara Troia, Esparta, Micenas, Ítaca, Tesalia.
Informació en:
http://clio.rediris.es/fichas/minos_micenica.htm
http://recursos.cnice.mec.es/latingriego/Palladium/griego/esg142ca3.php
RecursosUs podran servir per informar-vos o treure idees per als vostres treballs més creatius els següents recursos i enllaços:
- Web del Ministeri amb informació i activitats sobre l’èpica i sobre la cultura micènica
- Pàgina del dep. de Griego de l'ies Monte Vives amb els podcasts de les lectures dramatitzades dels capítols de l’obra de Baricco.
- Lectura que vam fer nosaltres en Referents clàssics fa uns anys.
- L’èpica homèrica en la ceràmica grega.
- Civilitzacions minoica i micènica: presentació sobre el context històric
- Video sobre el món homèric del prof. A. Bernabé
- Posts d’antics alumnes que van treballar el tema de la Ilíada
- Video amb recitació d'antics alumnes d'un passatge de l'Odissea