dilluns, 14 de gener del 2019

Treballs sobre la Iliada

Ací teniu, xiquets, les instruccions per a la realització dels vostres treballs sobre Homer i la guerra de Troia per a la 2ª avaluació.

A. FORMAT I DATA D’ENTREGA

  • Els treballs tindran format digital.
  • A banda del text es poden realitzar presentacions, audios o videos que recolzen la redacció o que plasmen de manera original i creativa algún dels temes tractats.
  • S’han de muntar al blog ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ abans del 20 de Febrer.
  • Es presentaran en classe durant la segona setmana de Febrer.

B. TIPUS I CONTIGUT DELS TREBALLS

1. Composiciò literària: monòleg o diari de Briseida (segons el model dels textos dels personatges femenins en l'adaptació de Baricco. 

2. Creació d'un concurs de preguntes i respostes (KAHOO).

3. Relació entre la Ilíada i la pel·lícula "Troia" de Petersen.

La pel·lícula està basada en el poema èpic atribuït a Homer: la Ilíada. Tanmateix, la versió cinematogràfica és una mica diferent d’allò que ens narraven els versos homèrics.
Comenta els aspectes coincidents i els divergents, a partir d’allò que has llegit en la versió de Baricco, centran-te en aquestos apartats:

Personatges
- Quins personatges importants del llibre o fets importants de la guerra no apareixen en la pel·lícula? per què creus que no apareixen?
- Alguns personatges de la pel·lícula es relacionen de forma diferent als del poema. Analitza les relacions amb Aquiles que tenen Patrocle i Briseida.

Argument
- Quins elements argumentals de la pel·lícula sí están en l’obra literària? Fixa’t, per exemple en els següents:
α.  Enfrontament entre Héctor i Menelao.
β.  Sort del cadàver d´Hèctor.
γ.  La duració de la guerra.   
δ.  Mort d'Aquiles.            
ε.  Actuació d'Agamemnó durant la conquesta de Troia i el seu final.

Escenes
- Algunes escenes de la pel·lícula no es troben en l’obra literària, com per exemple la inicial del combat a Tessàlia. Per què creus que s’ha introduït? Explica-ho comentant les següents qüestions: la conversació que té Aquiles-Brad Pitt amb el xiquet sobre la immortalitat, la negativa d’Aquiles a lluitar amb Boagrius i la forma que té Néstor de convencer-lo, la forma que té Aquiles de lluitar en l’enfrontament amb Boagrius (representa un dels calificatius homèrics de l’heroi), o els possibles anacronismes en la mentalitat dels personatges (si trobes, per exemple, algun motiu antibelicista propi de la nostra època).
- D’altres escenes sí están tant en la pel·lícula com en l’obra literària. És el cas de l’escena de despedida d’Hèctor i Andròmaca. Comenta-les.
     
4. Pervivència de l’obra homèrica en la literatura i la música
  • Les primeres recreacions de la llegendaria història es produixen ja en època antiga. Comenta, per exemple, el diàleg de Lucià de Samosata titolat “el judici de Paris”, o les següents cartes fictícies del poeta llatí Ovidi: 3 “Briseida a Aquiles”,  17 “Helena a Paris”.
  • La versiò de Alessandro Baricco és un exemple de pervivència dels poemes homèrics en època actual. Un altre exemple molt famós és el poema del poeta alexandrí Cavafis titolat Itaca, del que LLuís Llac va fer una versió basat en una traducció al català de Carles Riba. Comenta’l i busca’n daltres exemples actuals de pervivència literària. Cita titols i fes-ne un resum del seu argument.
  • L’obra homèrica està present també en la música. Comenta la cançò de Serrat “Penèlope” indicant què ha canviat en la història d’aquest personatge

5. Context històric i geogràfic
  • Exposeu breument els trets característics de la cultura micènica.
  • Va existir realment la guerra de Troia? Què en diuen els arqueòlegs?
  • Redacteu una xicoteta biografia sobre el descubridor de Troia, H. Schliemann.
  • Realitzeu en google maps un mapa de Grècia i Turquía; localitzeu les ciutats o regions que apareixen en l’obra literària com ara Troia, Esparta, Micenas, Ítaca, Tesalia.
Informació en:
http://clio.rediris.es/fichas/minos_micenica.htm
http://recursos.cnice.mec.es/latingriego/Palladium/griego/esg142ca3.php
 
Per saber més o per a inspirar-nos...
Us podran servir per informar-vos o treure idees per als vostres treballs més creatius els següents recursos i enllaços: