dijous, 24 de desembre del 2009

Felicitacions nadalenques

Encara hi ha gent que té la paciència i el gust de crear i enviar postals nadalenques del seu puny i lletra. Nosaltres, com no podiem fer d'una altra manera, vos desitgem un Bon Nadal a tots, alumnes, companys i amics, mitjançant la xarxa.
La felicitació digital d'enguany és, però, menys original que la del 2008 i menys currada que la del 2007, ho sent. Però el que compta és la intenció, veritat?

Καλὰ Χριστούγεννα καὶ εὐτυχισμένον το νέον ἔτος 2010!
Natale hilarum et novum annum faustum !!

dimarts, 22 de desembre del 2009

3 anys d'ΑΙΓΙΑΛΟΣ

Estem d'aniversari.
Hui fa tres anys començavem aquesta aventura internauta. Des que vam salpar de la vora d'aquest ΑΙΓΙΑΛΟΣ de l'alcoià, hem anat surcant els mars de la xarxa en recerca de nous i bells paratges. L'oratge no sempre ens ha acompanyat, però hem seguit remant, de vegades una mica a soles, dins de la blogosfera clàssica. El primer viatge fou prou ambiciós i entusiasta. En el segon vam seguir explorant amb curiositat, encara sense rumb fixe, però parant-nos ja en ports coneguts. Ara, al començament del tercer, ens preguntem en aquest diari de bord, si el trjecte ha estat a la fi profitòs. La qüestió és que, amb sorpreses o sense, ja no podem fer enrere.
En moments de desànim com aquest sempre va be recordar el poema Ìtaca de Kavafis. En particular em fan recupear energies aquestos versos, que en versió de C. Riba, diuen:

Més lluny, heu d'anar més lluny
dels arbres caiguts que ara us empresonen,
i quan els haureu guanyat
tingueu ben present no aturar-vos.
Més lluny, sempre aneu més lluny,
més lluny de l'avui que ara us encadena.
I quan sereu deslliurats
torneu a començar els nous passos.
Més lluny, sempre molt més lluny,
més lluny del demà que ara ja s'acosta.
I quan creieu que arribeu, sapigueu trobar noves sendes.

Com que ja he cumplit amb la nadala de rigor, aci deixe ara el poema grec amb la música del genial compositor Lluís Llach. Dedicat a tots els amics chironians.

dijous, 17 de desembre del 2009

Uns nadals diferents

Χαίρετε, ὦ παίδεϛ!
Per a que ningú no diga després allò de "es que no ho sabia!", vos recorde els deures d'aquestos nadals:
  • Grec II: Paràgrafs del discurs 1-5 i els cinc treballs exposats a classe
  • Referents clàssics: treballs assignats sobre Venus i la bellesa femenina
  • Grec I : (En verd els treballs voluntaris, en roig els obligatoris a entregar el proper 7 de gener)
  1. Quadern d'exercicis: 4.3, 4.4, 4.5, 4.6, 4.7
  2. ΑΙΓΙΑΛΟΣ virtual: CAPITOL IV (resums de gramàtica, exercicis autocorregibles, descriu en grec la imatge...) / RECAPITULACIONS I-III (Textos per a traduïr i Exercicis de repàs)
  3. Traduccions en wikipaideia: ΠΡΟΣ ΤΗΙ ΚΡΗΝΗI (alumnes assignats -mireyukeen i sandruuus ja han començat!!), Η ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΙ Η ΔΟΥΛΗ
  4. Resum, anàlisi i comentari de 1 novel·la a triar (data limit de publicació al blog d'aula MΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ: 10 de gener):
- El asombroso viaje de Pomponio Flato
- Alejandro Magno y las águilas de Roma
- Ver Delfos y morir
- Guárdate de los idus
- La amante de Pilatos
- El hombre de Esparta

dimecres, 16 de desembre del 2009

Crist ha nascut: versions de nadala grega

El nostre interés principal és la cultura pagana antiga. Però, com pareix inevitable fugir de l'ambient nadalenc, cantarem els propers dies una nadala, aixó sí, grega.
Una de les més conegudes és la titulada Χριστός γεννάται. Vos deixe ací per descàrrega el document amb la lletra i traducció que treballarem a classeVillancico griego

i uns quants videos amb diferents versions per anar practicant la melodia. Trieu el que més vos agrade:
  • la versió clàssica de Nana Mouskouri



    • una adaptació en un ritme popular grec d'influència oriental (equivalent del nostre flamenco, vaja) en un programa de televisió, a càrreg d'uns famosos grecs



    • l'adaptació més fashion a càrreg d'una cantant de moda, la Despina Vandí (la lletra tradicional apareix al final de la cançò!)



    • un cor ortodoxe, la versió més hortera



    • la d'uns caxondos irreverents



    • la típica versió infantil, amb ritme rock

diumenge, 13 de desembre del 2009

L'agenda: "tomas falsas"

Ara ja sí que no. Impossible acabar el curt de Fonaments del curs anterior. Tot el món está massa liat amb la feina d'enguany, em sembla que encara que vullguerem, potser ja no sabriem per on agafar l'agenda. A banda de que hi ha alguns participants a qui ja no se'ls ha tornat a veure per l'institut, com ara la més bromista dels càmares i el despistat ajudant de direcció.
Com em vaig comprometre a fer-ho, aniré pujant, ací o en la nova xarxa social, el treball que vàrem fer aleshores.
Hui toca "tomas falsas". Tenim un bon grapat, quasi més del tros que durará tot el curt. Vos deixe una selecció. Una antologia que gairebé forma ja part del calaix virtual dels bons records del Cotes.

divendres, 4 de desembre del 2009

Gens clàssica 2009-10: primeres impressions

Una de les coses que m'agrada fer amb el blog al començament de cada curs és fer la presentació en xarxa de la nova "gens" clàssica del Cotes. Com que enguany se m'ha passat, ho faig ara, conjuntament amb les valoracions del que ha estat la primera avaluació.
Una vegada més he de dir que en general estic molt content dels alumnes que han decidit cursar alguna de les assignatures que impartix el nostre Departament. Són tots bona gent, l'ambient a classe, pel que he percebut, és bò, i el ritme prou dinàmic.
  • Referents clàssics
Aquest grup, de nova creació al centre, és el que millors resultats ha tret. A més a més, estic prou sorprès en veure que el rendiment en general ha estat força superior al de la resta d'assignatures. Personalment estic molt satisfet per la motivació i interés que tots han demostrat fins ara. Açò, juntament amb el fet de poder dedicar tot el temps necessàri de classe per a preparar els treballs, resolvent gairebé tots els dubtes que surtien, ha estat decisiu en el procés. Ans que estudiar, hem aprés, poques coses, certament, però amb profunditat, i no tan sols continguts, sobre art, història o mitologia, sinò també procediments, és a dir, com fer un treball d'investigació, buscant i seleccionant la informació, elaborant-la i estructurant-la, per a finalment presentar-ho en públic. Caldrá seguir insistint en la qüestió de la redacció, recolzant així els objectius d'altres matèries de lletres.
unsuspiiro i bitafrodita 9, Nικητής, Pedrillo, Chloe i Clariisa 8.
  • Grec II
Els valents que s'han atrevit a continuar amb el grec han anat a poc a poc oblidant les lectures del nostre esforçat Diceòpoli i han vist també augmentar, potser menys progressivament del que seria desitjable per qüestions de temari i temps, els continguts gramaticals, al temps que s'han introduït en el "culebrón" d'Eufilet. Tot i que les dificultats inicials han anat superant-se, els resultats han estat a la fi una mica més baixos del que en general esperava cadascú, però estic segur de que a poc a poc reprendrem la confiança i, sobre tot, aprendrem a fer exàmens del tipus del selectiu!
Eris, Atenea28, Magnamegara 7, Νικητής 6, Neptunita 5.
  • Grec I
Hi trobe dos tendències que em resulta una mica dificil de compaginar a classe:
D'una banda hi són els que están ja preguntat-se allò de "què faig jo ací?". Deduisc per les seues mirades perdudes i actitud passiva, quant no també una mica infantiloide, que el grec els resulta o massa dificil o menys interessant del que pensaven en principi. Entre ells hi són els que menys utilitat han vist a l'aula virtual, els que més tard arriben a classe, menys deures fan i/o menys justifiquen les absències.
La resta del grup, per sort la majoria, són més responsables i participatius. Les notes d'aquests alumnes han estat en general satisfactòries en la resta d'assignatures, per lo qual els felicite.
Em sap greu els resultats dels que no hi arriben, malgrat els esforços. Hauria estat potser una ajuda important la participació en les classes complementàries.

Sandruuus, Dianartemis, Malditanerea, Mangel, Mery 9,
Afroditaty, Bonus Marcus, Mireyukeen, Carlatenea 8, Rocialb 7,
Johanus romanus, Enilina, Euterpe, Ginacris 6,
Marineta 4, Icontestano 3, Eviita 2, Paulafe 1.

Açò pel que fa als alumnes. Parlant ara de l'altra part humana del Departament, cal esmentar l'ajuda que reb de la meua nova companya, a qui tots coneixeu ja a estes altures. Mónica ve cada dia des de Marina per bregar amb els llatins i Fonaments lèxics. Des d'ací li agraïsc que participe en alguns dels nostres experiments pedagògics internautes i li desitge que tinga una feliç estància al centre.

Que tingau tots i totes un bon pont.