dimarts, 19 de novembre del 2013

Gallia est omnis divisa... la transició


Després d'un any i pico amb el mètode LLPSI, ara, quan ja s'haviem fet il·lusions de saber cóm acaba la història de la familia de Iuli, ens hem de posar, dissortadament, amb els textos històrics de Cèsar, un dels autors clau de les PAU. I ho fem amb una primera presentació que ens servirá per saber cóm podrà ser en lo successiu el ritme de treball a classe. 

Fins ara ens haviem acostumat a llegir sense necesitat d'analitzar sintàcticament a cada cop frase per frase, a entendre el sentit global dels textos sense haver de recòrrer al diccionari com a un amnèsic del vocabulari, als listenings, als didàctics pensa del quadern, i a produïr els nostres xicotets textos a nivell escrit i oral. Hem assolit una competència lingüística i comunicativa elemental en llatí que ens permet entendre el missatge principal de textos literaris d'una dificultat mitjana, com ara la llandosa narració propagandística de Cèsar, però ara hem de demostrar també que dominem els intruments teòrics tradicionals de la filologia gramaticalista, a saber: l'anàlisi sintàctica i morfològica. Seguirem practicant l'etimologia, però centrant-nos fonamentalment en els verbs. A més a més, ens tocarà aprofundir, mitjançant la preparació i exposició oral de treballs col·lectius, en el temari de literatura llatina. 
 

Començarem, però, aquesta transició introduïnt una dinàmica d'estudi en equip, val a dir treballant per parelles els textos seleccionats, fixant-nos especialment en els apartats tractats en la presentació que us propose com a model. L'any passat aquesta proposta no va quallar massa; espere que enguany, xiquetes, sí tinga més èxit i pugam aprendre tots de tots i de manera una mica més creativa.
Ànims. 
Fortuna audaces iuvat!

dilluns, 21 d’octubre del 2013

ΑΝΘΡΩΠΟΙ, ΘΕΟΙ ΚΑΙ ΘΗΡΙΑ

Estem arribant al final de la lliçò. Com tenim alguns problemes d'actualització amb la plataforma moodle i no tots podeu entrar a fer els exercicis de repàs, què us sembla si ho feu per ací amb aquestes dos presentacions que servirán, a més a més, com a introducció del joc de cartes?


diumenge, 13 d’octubre del 2013

LGPSI: exercitia graeca

El año pasado pusimos en marcha un nuevo y osado proyecto de manual para griego que siguiera el modelo inductivo-contextual utilizado en el método Orberg LLPSI. Y empezamos a aplicar sobre estos materiales las actividades que veníamos usando para Athenaze. En Antequera tuvimos ocasión de presentar estos "nuevos antidepresivos" y a final de curso publicamos en red un espacio para compartirlos.

Entre los recursos que faltaban estaban los ejercicios equivalentes a los orbergianos Exercitia Latina. Así, además de asimilar los textos mediante ejercicios finales de repaso de gramática y vocabulario (equivalentes de los pensa) y los complementarios o de refuerzo (con ejercicios variados de encontrar el error, decir lo contrario, traducción inversa, etc.), parece conveniente que los alumnos vayan reteniendo los contenidos lingüísticos poco a poco según avanzamos por parágrafos (lectiones). He aquí la primera muestra. Espero que os sirvan.

dilluns, 16 de setembre del 2013

Ni volem...

Costa arrancar, però ací estem, ja no sabem fer una altra cosa...ni volem.
Enguany seguim a mínims, com l'any passat. Amb una sensació extranya, pel fàstig d'aquesta ja llarga i crua situació econòmica i social que ens envolta, la preocupació per les retallades en educació i, a nivell personal, pels inesperats canvis i pèrdues. Però recorde lo bé que ho vaig passar el curs passat i recobre aleshores ànims.
En 2n de batx seguirem més o menys es pautes que ens marca la PAU tractant de buscar activitats una mica més creatives del que se'ns demana al selectiu. Ens familiaritzarem amb Cèsar i Xenofont.
En 1er de Batxillerat introduirem alguns materials nous.Com ho farem? Aci teniu algunes idees...
Benvingudes, benvinguts.

dimarts, 3 de setembre del 2013

Fins sempre, Juanvi


Amb el record d'un bon amic comencem enguany el curs una mica més tristos. Ens ha deixat fa unes setmanes el nostre benvolgut Juanvi, l'incansable Hermes de la gens clàssica. I ho ha fet tant sobtadament quasi que costa encara assimilar que ja no veurem més una persona amb tanta energia i vitalitat, il·lusió per la seua feina i simpatia amb tothom. Una pèrdua que ens deixa a tots orfes. 

Vull, però, quedar-me, amb tot el que amb ell hem guanyat, els cursos del CEFIRE, els LUDI SAGUNTINI, les jornades de Cultura Clàssica, els seus somnis, els consells sobre gastronomia, el seu somriure.... 
I res millor que fer-ho amb les paraules del començament de l'Ascètica de Kazantzakis, que de segur li agradarà sentir al nostre inmortal missatger. 


Venimos de un abismo tenebroso; vamos a parar a un abismo tenebroso; al espacio luminoso intermedio llamamos Vida. Al punto que nacemos, empieza el regreso; a un mismo tiempo, la partida y el retorno; morimos a cada instante. 
Por eso muchos han proclamado: el objeto de la vida es la muerte. 
Mas luego que nacemos, comienza el esfuerzo por crear, por componer, por convertir en vida la materia; nacemos a cada instante. 
Por eso muchos han proclamado: el objeto de la efímera vida es la inmortalidad.

divendres, 5 de juliol del 2013

Nueva web para Griego I y el último tango en Atenas

En este último post del año académico, comparto dos cosas:

- todo el material original con el que he trabajado este curso y que tantas satisfaciones me ha dado con los alumnos de Griego I de este año, por si a alguien le apetece probarlos.


Agradezco enormemente la colaboración prestada por los amigos Ángel Gallego, Sito Yelás y Fernando Blaya.
Quedan aún muchas cosas por hacer y seguro se podrán mejorar las que hay. Estoy abierto a las sugerencias y aportaciones de todos.
- y la última canción que está haciendo furor en la red, una joya para la asignatura de Fundamentos Léxicos

 

Ahora sí, feliz verano.



dilluns, 1 de juliol del 2013

El animal de Erasmo tenía razón


Tras haber tenido acceso recién a las investigaciones del ilustre prof. Mastropiero sobre la curiosa tipología de balidos ovejunos, me veo en la delicada, pero necesaria tesitura de reconocer mi error públicamente y retractarme aquí de cuanto dije sobre el tema sin ningún tipo de rigor científico sobre el valor nulo como prueba etacista del fragmento de Cratino con el balido de las ovejas que rezaba ὁ δ᾽ἠλίθιος ὥσπερ πρόβατον βῆ βῆ λέγων βαδίζει.
Me equivoqué, lo siento, no volvedá a ocudid. 


diumenge, 23 de juny del 2013

Ω! Ω! Acabem amb un somriure

El balanç dels cursos mitjançant el blog s'ha convertit ja en una tradició. Arribem a finals de juny i  toca de nou dir allò de ... ha passat volant, hem suat un poc, però hem aprés moltes coses, etc. 
Amb els de 2n hem anat a destall. La majoria ha treballat de valent i ha rebut una merescuda recompensa amb les PAU. Alguns fins i tot han obtingut la seua millor nota en les proves de grec i llatí. Enhorabona a tots, en especial a Javi i Iván, que han tret en grec la nota més alta de tot l'institut, encara que enguany no era gens fàcil la prova de Xenofont.
Esperem pugau cursar tots els estudis desitjats.




Als de primer m'agradaria dir-los un parell de coses. A diferència d'altres anys, aquest ha estat una mica peculiar. D'una banda per la progressiva baixa d'alumnes. Esther va desaparèixer ben pronte, encara que ha estat present a les nostres converses llarg temps. Dori va aguantar fins la segona avaluació, fins que els problemes personals sembla que la van superar. I a falta de dos setmanes, encara que tenien fins aleshores aprovat el grec i el llatí, Raül i Fernando es van adonar que allò que volien fer no era el batxillerat. Pareixia que l'abandonament estava contagiant-se, però finalment, malgrat el cansanci, Ana i Yaiza vàren continuar, encara que amb resultats millorables. Totes aquestes irregularitats en l'assistència a classe (i els despistes continuus de taquilles!!) han entorpit lleugerament el ritme de classe.

Per altra banda, però, ha estat un grup amb molta curiositat i dispost a aprendre amb noves estratègies i dinàmiques més comunes en l'aprenentatge de llengues extrangeres. Enguany hem vist unes quantes cançons gregues que fins i tot ens hem atrevit a ballar! Ésta ha estat l'altra particularitat, positiva, del curs, val a dir la creativitat, el bon ambient de classe i la complicitat entre alumnes. Per la seua natural simpatia els he agafat a tots molt carinyo. Prova de l'esperit col·laboratiu i les rialles de les que enguany hem disfrutat és el video que ací us deixe.
En breu reanudem la feina, carinyets.
Bon estiu.

dimarts, 4 de juny del 2013

Etimo qué?

Penje per aci el treball d'Ainhoa i Yaiza sobre etimologia.

La resta dels vostres treballs al blog d'alumnes ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ.
Bona feina, xiquetes!

dijous, 23 de maig del 2013

El pollastre ΤΣΙΟΥ

Com ja hem vist pràcticament tot el temari en grec i no feu més que demanar-me música per als divendres ací vos deixe, xiquetes (adéu Raül i Fernando, us trobarem a faltar), l'últim hit que está petant-ho en xarxa, la versió grega del pollastre ΤΣΙΟΥ, amb les activitats que farem, per suposat, per si le ve de gust a algú fer-ho a les seues classes.

TSIOU by santi