divendres, 12 d’abril del 2013

LVCENTVM again

Després de uns quatre anys, hui he tornat al jaciment arqueològic del Tossal de Manises a Alacant acompanyat pels alumnes de llatí de 1er de Batxillerat i els de 4rt ESO.
Les excavacions són una feina tan laboriosa que porta el seu temps. De viatge en viatge, però, sempre descobrisc alguna cosa nova. I com la companyia varia, les sensacions també. Amb aquest grupet, com de sovint, hem tingut més rialles de lo habitual.







Aprofite per deixar-vos ací alguns materials audiovisuals que us servirán per a preparar el control o treball que fareu aviat sobre LVCENTVM.
Uns videos institucionals del MARQ
I la primera presentació que vaig preparar per als meus primers alumnes, quan vaig començar en San Vicent del Raspeig, oh tempora, oh mores, quan encara no existia Internet i el súmmum de la informática per aun profesor innovador eren els power points. Sigau benèvols, sisplau!

dimecres, 27 de març del 2013

Videos supercalifragilisticos

El procés d'aprenentatge lingüístic cobra sentit quan els alumnes tenen a la fi l'oportunitat de composar els seus propis textos i transmetre missatges en un acte de comunicació real.
En altres anys aquesta tasca d'expresió la dosificavem al llarg del curs; corregiem els escrits generats després de cada capitol i, si eren en forma de diàleg, els representavem a classe. Enguany ho hem deixat per al començament de la 3ª avaluació. Aprofitant els dies de la setmana cultural, i a mode de colofó dels materials encetats enguany (Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Ο ΚΟΣΜΟΣ, Η ΓΛΩΣΣΑ), ens hem organitzat en grups per composar nous textos i donar-li format de video, que penje aci, esperant els vostres comentaris, xiquets.

El resultat crec que ès òptim, perquè la implicació, en general, ha estat bona i hem col·laborat tots per que surtira una cosa original.
Vull que descanseu i torneu després de vacances amb energies renovades, perquè la recta final está ahi. Recordeu fer els exercicis de llatí penjats en l'Aula virtual (cap. IX, X).
Esperem que l'ambient de classe en la resta d'assignatures vaja millorant i pugau reprendre el ritme de treball idoni per acabar sense massa suspesos.
Καλό Πάσχα!

diumenge, 17 de març del 2013

Lisístrata

Risoteràpia.
Això és el que vam fer el passat dimecres 12 d'abril acudint al Teatre Principal.
Allà vam tindre ocasió de riure quasi sense parar disfrutant de la versió en valencià de Lisístrata d'Aristòfanes a càrreg del Teatre Universitari Clàssic d'Alacant.

Malgrat el pas del temps, l'obra té, dissortadament, molta actualitat, perquè encara hui, segles després d'aquella època, encara enviem els joves a les guerres por tot arreu del món i la demagògia i la corrupció política están a l'ordre del dia.


divendres, 15 de març del 2013

Grec en Eurovisió


Qualsevol element de l'actualitat ens pot resultar útil per seguir aprenent les nostres llengües.
Si fa uns dies aprofitavem el discurs del Papa emèrit per fer uns exercicis de repàs de llatí, hui us propose un parell d'exercicis de grec amb les lletres de les cançons que representarán enguany a Xipre i Grècia en l'Eurovisió, una de més meloseta i l'altra amb més marxa i més original. 

 

dilluns, 4 de març del 2013

Apunts sobre la llengua grega

Els propers dies anem a canvair la dinàmica i farem una mena de classes magistrals estil universitari. Servint-me de la presentació que penje ací, explicaré una sèrie de qüestions teòriques sobre la història de la llengua grega amb un cert nivell, i vosaltres, xiquets, com si foreu periodistes, només agafareu apunts. Torn de preguntes al final. Com a bons reporters abans de "donar la noticia", haureu de contrastar la informació amb altres fonts. Primer fareu per parelles una posta en comú per veure si coincidiu i haveu recollit les coses més importants; si queden dubtes consultareu la bibliografia proposta. I després començarem un xicotet treball per grups, val?

dimecres, 27 de febrer del 2013

GRAECIA: post 365

Amb aquest darrer tema Η ΕΛΛΑΣ alguns de vosaltres, xiquets, heu après més geografia de Grècia de la que haveu mai estudiat del vostre país, segons em confeseu. Genial. 
Per a que aquest aprenentatge tinga, però, més valor i duració, cal associar tots eixos mots de ciutats, regions, muntanyes i rius, etc.  amb alguna història, un mite o alguna imatge.
Es per això que hem comencat a fer un parell d'activitats de cultura relacionades tant amb la geografia com amb la llengua gregues, activitats que compartisc ací, per si a algú li interesa. 
Aviat, xiquets, us proposaré fer un video recull de fotos d'eixos paisatges que haveu començat a trobar. Esteu atents al següent post, que farà el número 366 del blog!




dimecres, 20 de febrer del 2013

ΕΛΛΑΣ: videos didacticoespialidosos

Ací deixe, carinyets meus, els videos que us servirán d'últim repàs abans del listening que farem aviat.
Videos que han estat possibles gràcies a les imatges que va facilitant-me Sito Yelás i a la disponibilitat de Fernando Blaya per fer l'audio. Gràcies, de debò, a totsdos.


Enlazo aquí un dupliado con una dulce voz femenina, la de mi sevillana preferida. Gracias, Μέλι μου, por ofrecerte a participar.

Aprovecho de paso para contentar a los millones de seguidores de Ohio, Kuala Lumpur, la mitad de islas Caimán y un profesor del barrio granadino de la Chana que me solicitan una versión erasmítica de estos videos didacticoespialidosos. Ea, va por tí, Antonio!

dilluns, 18 de febrer del 2013

ΚΟΣΜΑΝΘΡΩΠóΓΛΩΣΣΟΝ i els jocs de llengua per a grec antic

Un recurs sovint incorporat a les classes de llengua extrangera com a part de la metodologia comunicativa són els jocs. Res no hi ha més divertit que imitar l’aprenentatge natural de la llengua materna com si fòrem xiquets.

En la didàctica de les nostres llengües és un recurs cada vegada més emprat. Per a la pràctica del llatí Antonio Amador i Germán González ens han donat ja un fum d'idees. Pel que fa al grec resulten força interessants els que ens venen suggerint Mario Díaz, Ángel L. Gallego (cf. el juego de las presentaciones), Ana Ovando (cf. el disco de Festos, el bingo verbal o els diversos jocs per a treballar amb el manual Un niño griego en casa), Carlos Viloria (cf. las cartas de la 2ª declinación) o Sito Yelás (cf. el cluedo i el juego de participios). 

I és que amb els jocs trenquem la dinàmica habitual de classe i els alumnes, en ocasions bloquejats intel·lectualment i física, es deshinibixen implicant-se en un procés d'aprenentatge més entretingut, tot i que no pas exent d'un cert grau de concentració. Sovint ens servixen per consolidar continguts lingüístics, repasant vocabulari o gramàtica. En aquest sentit, al ser major la implicació de l'alumnat en aquest tipus d'activitats lúdiques col·lectives, els errors i encerts dels alumnes són una font d'informació molt valuosa per detectar problemes d'assimilació i programar així altres exercicis de llengua individuals més sistemàtics. Al mateix temps, però, incidim en la pràctica oral i el desenvolupament d'estratègies comunicatives necessàries en qualsevol procés d'aprenentatge d'idiomes. Durant tot el joc els alumnes participen en un intercanvi comunicatiu real, entre uns que parlen i d'altres que escolten i contesten en la llengua objecte d'estudi.

Nosaltres hem estat emprant aquest recurs per al mètode Athenaze. Per a les fases de contextualització i assimilació dels continguts d'aquest manual emprarem el bingo i el "pasapalabra" per al repás del verbs dels capítols 1-4,  els jocs de mímica per als verbs i frases del capítol 3, i l'activitat "Simò diu" per al capítol 3 (amb el recolzament visual previ ΣΠΕΥΔΕ ΒΡΑΔΕΩΣ), i el capítol 4.

Enguany, que hem començat a experimentar amb els nostres propis textos (que tracten de seguir el model inductiu-contextual), hem creat nous jocs. Per al tema 1 vam compartir ací un primer joc de cartes. Hui toca penjar el ΚΟΣΜΑΝΘΡΩΠΟΓΛΩΣΣΟΝ amb el que hem estat repassant aquestos dies, amb no poques rialles, un grapat de coses que haviem vist fins ara.




Com mostren les imatges, la motivació dels alumnes a l'hora de participar en aquestes activitats emprant la llengua grega ha sigut l'esperada. El fet d'haver-los fet partíceps també de la creació del material tallant i pegant potser ha contribuit encara més.
Vosaltres, xiquets, sí que valeu!


dijous, 14 de febrer del 2013

Quod Benedictus XVI dixit: Exercitia

No es casual que el Papa Benedicto XVI en su último discurso, quizás el más importante de cuantos hasta ahora ha pronunciado, utilizara el latín como lengua de comunicación. 

Por regla general el pontífice, que sabe muchos idiomas, para llegar a más gente se dirige a los medios en italiano, lengua cooficial, junto con el latín, de la Santa Sede Vaticana. ¿Quería pues Ratzinger por ello llamar la atención sobre la importancia del estudio de la lengua latina en la formación humanista? Ahí está, por ejemplo, la iniciativa de la Academia Pontificia de Latinidad

Con la ayuda de algún traductor on-line el notición no tardaría en salir traducido en todos los idiomas, pero la que se llevó el susto en directo y el reconocimiento después por haber sido la única presente ese momento que entendió las palabras del Papa y anunciarlo por twitter fue una periodista italiana, Giovanna Chirri. Ella ha confesado modestamente que el latín del discurso era fácil de entender. Quién sabe si estudió en uno de esos liceos clásicos italianos que estudian hasta cinco años la lengua de Cicerón!

Aunque a nosotros nos mueve a estudiar latín para acceder al legado clásico y no por el interés papal en las disciplinas eclesiásticas como la Teología, el Derecho canónico o la literatura cristiana, cualquier excusa es buena para practicar. Así que, por curiosidad y también por salirnos un poco de la rutina de César y la Familia Romana, vamos a ver estos días en clase las palabras en cuestión del papa alemán.

divendres, 8 de febrer del 2013

Autocorrecció


La presentació promesa, carinyets, per a que us corregiu soles aquest cap de setmana la classificació del vocabulari.