dijous, 29 de novembre del 2012

Activitats i treballs sobre l'univers

Per a que no siga sempre tot llengua, aquestos dies hem vist algunes qüestions culturals del món grec antic relacionades amb la concepció de l'univers. Hem vist dos primeres fonts literàries, la Teogonia del poeta Hesíode i l'himne homèric a la Lluna, i ens hem apropat a l'explicació mitològica que donaren els grecs sobre l'origen del món, els fenòmens naturals, l'existència del més enllà o el destí, al temps que hem conegut les aportacions principals que feren a la ciència alguns dels astrònoms i geògrafs grecs.

Cosmos Les recerques que haveu fet vos servirán com a punt de partida per elaborar de cara als Nadals el vostre primer treball d'investigació que penjareu al blog d'aula en format digital i exposareu oralment a classe.

divendres, 23 de novembre del 2012

ΚΟΣΜΟΣ


Recapitulem, ara que arribem a la fi del nostre segon capitol, que compartisc ací amb qui tinga interés. ΚΟΣΜΟΣ 
Què hem après doncs a nivell gramatical?

En primer lloc l'existència de les tres declinacions gregues. 
Ja reconeixiem els masculins en -ος (ex. ἄνθρωπος. Llatí -us, tipus "dominus"), i neutres -ον (ex. ἄστρον. Llatí -um, tipus "oppidum"), que ara incloem en la 2ª declinació, així com els femenins en -α (ex. Ἀσία. Llatí  -a, tipus "Europa") i en -η (ex. Εὐρώπη), que ara sabem pertànyen a la 1ª. 
Ens em trobat ara alguns masculins de la 1ª, tipus ὁ πλανήτης, ὁ Ἅιδης, i un femení de la 2ª ἡ ἥπειρος. 
De la 3ª de moment ens hem fixat sobre tot en el mot ἡ Ἑλλάς. Intuïm, a més a més, que d'altres com ara Ἀπόλλων, Ποσειδών, Δημήτηρ serán també mots de la 3ª.

Hem aprés a més a més l'equivalent de frases llatines com ara "Italia in Europa est". "In Imperio Romano mulatae provinciae sunt". El grec no té cas ablatiu i la funció de CCL la fa el cas datiu, acompanyat de la preposició ἐν. Atenció, perquè l'article també es declina (dat. masc. τῷ, dat. fem. τῇ).
Coneixiem també alguns adjectius regulars, de tres terminacions, tipus καλός, καλή, καλόν (equivalent del llatí, per exemple, "bonus, bona, bonum"). Ara hem aprés d'altres com μικρός, μικρά, μικρόν, i un irregular: μέγας masc., μεγάλη femení (ja veurem el neutre). De dos terminacions ara hem trobat ὀλύμπιος (masc.fem), ὀλύμπιον (neutre), com en el capitol primer teniem ἀθάνατος, -ον.

Sabem que la 1ª persona sing. del present actiu acaba, com en llatí -o ("amo", "video", "audio", etc.),  en -ω (έγὼ γιγνώσκω); la desinència de la 2ª pers. sing. és -εις (llatí "amas, vides, audis"). De la 3ª persona de moment coneixem les terminacions de verbs contractes (que notem per l'accent circumflexe): -εῖ (tipus οἰκεῖ. Llatí -t), i el plural -οῦσιν (tipus οἰκοῦσιν. Llatí -nt). Les formes del verb èsser, ἐστίν (sing. Llatí "est"), εἰσίν (pl. llatí "sunt"), ja les coneixiem. Ara veiem que poden significar ser, haver o estar.

A nivell comunicatiu, a banda doncs de saber situar coses en l'espai, responent a la pregunta ποῦ; (llatí "ubi?") hem aprés a definir coses especificant el seu tamany quan responem a la pregunta ποῖος; ποία; (com?) (recordeu que en els exercicis pràctics empravem aquest interrogatiu per preguntar qui? quina?) També sabem identificar coses o èssers responent a la pregunta equivalent del llatí "quis?", (masc.sing) "quae?"  (fem. sing.), "qui?" (masc. pl): τίς; (masc.fem. sing.) τίνες; (masc.fem.pl).

Pel que fa al lèxic hem aprés com són en grec alguns accidents geogràfics, continents i pobles principals del món grec arcaic, quins eren, segons la mitologia, els habitants de l'inframón, els deus olímpics, o els noms dels planetes i astres de l'univers.

Crec  que está sent de profit. Només em preocupa l'absència puntual d'alguns alumnes. Espere no es confabulen els i ἄστρα pugueu vindre tots amb regularitat.

dimecres, 7 de novembre del 2012

Coneixement del medi


Ara que ja coneixem els noms i principals característiques d'alguns dels més importants èssers de la mitologia grega i podem també identificar alguns personatges històrics o llegendaris, anem a aprendre a situar-nos en el món físic grec. Amb aquesta introducció comencem el que seria una mena de "Coneixement del Medi" de la ESO, però com si estiguerem en una escola grega antiga!

dijous, 1 de novembre del 2012

Joc de cartes i PAU de Grec

El passat 25 tinguerem la reunió sobre les PAU de Grec per a 2013. Per primera vegada, després de molts anys i gràcies al relleu de la nova especialista, la professora M. Paz López, els assistents vam poder comentar obertament la necesitat d'un canvi en el contingut i estructura d'aquestes proves per tal d'adaptar-nos al nivell real d'aprenentatge significatiu que poden assolir els alumnes en dos anys de grec i mantindre l'entusiasme. 
El problema, però, és que si s'aprova el nou anteprojecte de llei LOMCE (esperem que les firmes ho aturen) el selectiu desapareix com l'entenem actualment i, lo pitjor, el grec, convertit en mera optativa i sense diferenciació progressiva d'assignatures Grec I i Grec II en el nou curriculum propost per Wert, acabará probablement desapareixent per falta d'alumnes que triarán d'altres matèries com ara Història de l'Art o una segona Llengua extrangera.
Però qui sap si potser cal esborrar tot i començar de zero.
Mentrestant, nosaltres continuem jugant en primer curs, per tal d'usar la llengua al temps que ens divertim.
Deixe ací les fitxes i les instruccions d'un joc de cartes que ferem ahir basat en el material Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, per si algú vol descarregar-s'ho.
Feliç halloween a tothom.
ANTHROPOS.KARTES

diumenge, 16 de setembre del 2012

A mínims

Comencem doncs nou curs.
I ja van vuit al Cotes Baixes. Serà, però, el primer que, per culpa de les retallades, estaré sol al Departament. 
Desaparegudes les optatives de Fonaments Léxics i Referents clàssics, i finalitzada l'experiència comunicativa amb el PQPI, enguany em faré càrrec dels llatins i grecs de batxillerat. El company de religió, el pacient Paco, haurá de bregar amb els de 4rt de llatí. 

Ilusió no ens falta, però sí que és veritat que, si mai no hem deixat d'estar preocupats per la fràgil situació de les clàssiques, ara, amb la crisi, la manca de recursos a l'escola pública i el ninguneix dels docents per part de l'administració, estem tot més sensibles que mai. 
No sense raó alguns companys han decidit manifestar la seua protesta no dedicant més temps de l'estrictament fixat a l'horari lectiu a mantindre i publicar als seus blogs didàctics. 
Aquest de moment continua, a mínims des de fa temps, però continua.

Benvinguts, benvingudes.

diumenge, 17 de juny del 2012

ΠΡΟΣ ΤΗΙ ΚΡΗΝΗΙ Α: recitació hispanoitaliana


En temps antics l’exercici mnemotècnic ocupava un lloc important en l’aprenentatge de les llengües clàssiques. Els estudiants de les universitats europees del Reneixement repetien a cor la gramàtica i estaven obligats a aprendre de memòria els exemples dels manuals o els textos originals, normalment en poesia, seguint així amb la creença pedagògica de que es reten millor allò que està compost en metre o en rima. 
Recordant aquesta tècnica, nosaltres hem volgut fer una recitació de memòria del capitol IV del nostre llibre de text, l'Athenaze en la que cada alumne assumia un fragment. Aprofitant les noves tecnologies, hem fet aquesta pràctica oral en companyia d'altres centres i hem muntat un parell de videos col·lectius en els que han participat, a banda dels meus alumnes, xicons i xicones de 1er de Batxillerat de l'IES nº 5 de Torrevella, de l'IES Las Dunas de Guardamar de Segura i del Liceo Marco Foscarini de Venezia. 

El temps se'ns ha tirat al damunt i encara no hem pogut acabar el video corresponent al text B. Deixe aci la primera part, per a què el pugueu veure l'últim dia de classe.

Moltes gràcies a tots i totes per participar. Crec que ha quedat una cosa simpàtica, que ajudará a altres, futurs alumnes. A més a més segur que mai no oblidareu ja el troç que us va tocar declamar davant la càmera!
Els meus agraïments també als companys Fernando Blaya i Alberto Furlanetto per embolicar-se en aquesta experiència, per a mi tant maca.

dilluns, 28 de maig del 2012

Tallers cultura clàssica al Miguel Hernández: balanç de Referents

Hui hem tancat, definitivament, el curs de Referents clàssics amb la visita al col·legi Miguel Hernández, on hem realitzat un parell de tallers de cultura clàssica. Faig un resum de la jornada i aprofite l'entrada per fer unes valoracions finals del treball d'enguany amb aquest grup de nou xicones i despedir-me d'elles. 
Si fa dos anys veiem monogràficament un tema en la primera avaluació, el de la bellesa, i dedicàvem la segona i tercera integrament al projecte Europeu Etwinning, enguany hem seguit un ritme paregut. En les dos primeres avaluacions hem tractat el tema de la bellesa i el de la monstruositat, mentre que en la tercera ens hem centrat en la Ilíada. Hem fet molts menys treballs d'investigació, però hem xarrat prou, aixó sí. I l'última part, per fer alguna cosa més creativa i pedagògica, ha estat dedicada a preparar els tallers de hui.

Després de veure un video per obrir boca, els dos grups de 6é han aprés l'alfabet grec i han escrit el seu nom en caracters grecs. He vist els nanos amb molta curiositat i amb ganes d'aprendre coses noves. L'escriptura amb pincell i el joc de l'ofegat han estat prou dinàmics, sobre tot en un dels grups on les alumnes de batxillerat més han estat al damunt dels xavals implicant-los en el procés.
En el taller de jocs romans s'han divertit tots prou. La idea del joc de preguntes combinada amb la cursa de relleus tot un èxit. En el joc dels "equites" ha costat més organitzar-nos. Ja heu vist que la feina de posar ordre en l'aula quan la gent no fa cas és complicada.
Finalment, el ball col·lectiu en el que no m'he resistit a participar. Hem aconseguit fer ballar a una de les mestres -mestra d'algunes de vosaltres en l'etapa infantil precisament-, i en general hem seguit prou bé el ritme amb els passos una estona llarga, fins que la música s'ha accelerat. 
Estic, aleshores, satisfet de la feina. Tot i que ha costat treballar en equip i no sempre hem vingut a classe amb l'energia suficient per posar-se mans a l'obra, cosa que m'ha desesperat en algún moment, sobre tot durant l'últim trimestre, perquè heu donat prioritat als exàmens d'altres assignatures, al final la cosa no ha surtit malament. Les que més han col·laborat són segurament les que millor s'ho han passat. Eixe és, crec, el millor premi.
Les notes reflectixen la participació i aportació de idees, el grau de responsabilitat asumit per a que tot surtira bé i l'asistència a classe.

Ja repetirem l'experiència, si ens surt el curs que ve un nou grup, cosa está molt, però que molt malament.
Molts ànims amb els nous camins que s'obrin per a totes. Segur que vos anirá de meravella. Els clàssics crec que vos acompanyaran. Ja sabeu on estic per si vos faig falta.

Només em queda agraïr la Directora del col·legi M. Hernández per prestar-se a fer aquest encontre i als companys de 6é que ens han acompanyat.

dimarts, 15 de maig del 2012

dijous, 22 de març del 2012

Ruta mitológica venetovalenciana

El viernes  24 de Febrero llevamos a cabo la actividad extraescolar a Valencia. En compañía de los alumnos de español del Liceo Ginnasio statale “Marco Foscarini” de Venecia, dos alumnas de Referents clàssics i otras siete de Griego I realizamos una pequeña ruta mitológica por el casco antiguo.
Tuvimos ocasión de fijarnos en algunos elementos arquitectónicos relacionados con los mitos griegos que por lo general pasan desapercibidos cuando caminamos por la ciudad. De la mano de nuestras chicas aprendimos algunas curiosidades sobre los misteriosos hércules que decoran la Iglesia de San Martín, las falleras que acompañan al Posidón de la plaza de la Virgen, los ocultos Atlantes de San Vicente o las tres Gracias de la fuente de la plaza Rodrigo Botet.
Disfrutamos de un sol espléndido y una atmósfera estudiantil estupenda. Gracias a todos por la colaboración.
Pinchad en la imagen para descargar el resto.