dilluns, 8 de juny de 2009

A mane ad vesperum

Una última presentació per repassar la gramàtica i part del vocabulari que entra per a l'últim examen de llatí.

A mane ad vesperum, i fins i tot ad noctem, és el temps que dedicarán alguns aquestos dies per preparar els examens finals, m'ho veig vindre. Però com que ningú no pot aprendre anglès en quinze dies, tampoc vosaltres, carinyets, podreu aprendre el que no haveu fet fins ara en un par de sessions maratonianes. Així que no s'agobieu massa. Una repassadeta i prou, que fa calor, perquè després s'estressem i ens toca baixar a urgències, veritat Neptunita?

Alguns s'han quedat despenjats del ritme de classe fa temps. D'aquestos algú ja ens ha abandonat. Altres seguixen amb l'esperança de poder fer alguna cosa decent i aprovar, si més no en juny, en setembre. Un parell de persones ha pegat un baixó important des de la segona avaluació i es permeten, a més a més, faltar a classe sovint. De la resta de gent més constant espere bons resultats, tant en grec com en llatí.

Els resums de gramàtica de grec ja están penjats, juntament amb un model d'examen amb solucions, en l' ΑΙΓΙΑΛΟΣ virtual. Dissortadament, algunes traduccions de la wikipaideia falten. Sentint-ho molt, tenen doncs un negatiu Bonus marcus, Johanus romanus i Minervita, responsables de Ο ΚΥΚΛΩΨ β, i Epsylonypsilon, Neptunita i Bitafrodita que han deixat també en blanc ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΣΤΥ β. L'únic positiu va a Nikitis, que ens ha pujat voluntariament Ο ΚΥΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΒΑΤΟΝ.

Recorde les dades dels examens per als despistats:
Grec (cap. VII) dimecres 10. hora: 12.00
Llatí (caps. XIII-XIV) dijous 11. hora: 10.00
Les notes ixirán al blog el dijous al migdia. El divendres següent serán les recuperacions corresponents. Qui no haja d'examinar-se, que porte els seus auriculars. Farem eixa sessió de relax promesa des de fa temps.
Aneu pensant el que voleu fer durant l'última setmana de classe. Algunes escenes representades del diàlegs dels manuals en llatí i grec estaría bé.
Salvete!
Χαίρετε!

4 comentaris:

Gustavus Ficus ha dit...

Salve, collega!! Ut vales? Magnificum!!! Genial la presentación, me la guardo. Enorabuena por tu trabajo. Veo que has llegado al capítulo XIV como yo en Latín I. Cave ut valeas. Vale!!!

Santi ha dit...

Ave, care collega Gustave!
En realidad hemos llegado, con esfuerzos, hasta el XVI. Pero supliremos los exámenes por otras actividades al final más lúdicas.

Efectivamente, utilizo la versión Athenaze italiana, prescindiendo de explicaciones gramaticales y cuestiones culturales. Leímos (no con la pronunciación "moderna", sino con la histórica) hasta la lección VIII, aunque tampoco les entra ya para examen.
Χαῖρε!

Gustavus Ficus ha dit...

Perdón por mi ignoracia, la histórica no es la erasmiana,¿verdad?, ¿te refieres a lo que la mayoría llama "moderna"? Es que me he planteado el próximo curso enseñarles a leer con la pronunciación NO ERASMIANA, creo que es más positivo y quería saber cómo les fue a tus alumnos. Un saludo!

santi ha dit...

La matización es importante y me alegro que seas consciente de ello y quieras salir de la rutina académica.
Es un error común llamar pronunciación "moderna" a la única históricamente documentada suficientemente desde tiempos de Platón. Una deformación perniciosa de la realidad más en la que vivimos, resultado de la calumnia desatada contra la cultura griega desde tiempos de Erasmo. Yo aplico la pronunciación griega desde que estoy definitivo en mi centro, por principios.

Aunque lo realmente importante reside, creo, en la metodología. La lectura en voz alta es el pilar fundamental de las clases con este método. La práctica lectora les proporciona soltura, requisito fundamental para la comprensión textual. La diversidad de ejercicios es otra clave, entre ellos la retroversión. Los inevitables errores de ortografía contribuyen al aprendizaje de la morfología, cosa que no sucede con los errores producidos por el etacismo. Y si se quiere enseñar el griego no como lengua muerta, entonces no cabe otro sistema.
En nuestro alphabetum graecum http://alphabetumgraecum.ning.com/encontrarás más argumentos.

En cualquier caso, todo es al final relativo. Aplíquese el método que se aplique siempre habrá alumnos que se pasen en segundo a Geografía (o a Literatura Universal!), no tanto por la experiencia traumática de primero, sino por el temor al selectivo. Muchos prefieren empollar en lugar de aprender.

Ya me contarás tus avances.
Materiales para compartir en http://athenaze.wikispaces.com/

Χαῖρε, ὦ φίλε!