Uns nadals sense nadales pareix que no són el mateix. A veure si vos agrada aquesta versió del Χριστὸς γεννᾶται!
▼
dilluns, 20 de desembre del 2010
dimarts, 14 de desembre del 2010
ΚΑΙΡΟΣ
Allà va una primera activitat per començar a relaxar-nos abans de les festes, καιρὸς γάρ ἐστιν ὀλίγον ἡσυχάζειν!
El leitmotiv será la paraula vista a classe hui ΚΑΙΡΟΣ.
- Quines paraules reconeixeu en aquest video de propaganda d'una web de meteorologia?
- Veieu el temps que va fer el 20 de Novembre de 2009 i digueu:
- Quina temperatura va fer a l'illa de Rodes?
- Va fer sol o va ploure a Atenes?
- Quants graus de mínima va fer a Roma?
- Com es diu en grec "canvi climàtic" ?
- Què vol dir "ο καιρός αλλάζει" ?
- I la fórmula de començar els contes "ήταν μια φορά και έναν καιρό" ?
- Ascolteu aquesta cançò i digueu-me quines paraules falten.
Μία αγκαλιά σου τον πρώτο καιρό
ήταν για μένα λιμάνι ζεστό
ήθελα να΄μαι δεμένη για πάντα εδώ
μ΄ένα σου βλέμμα πλυμμήριζε φως
για τα φιλιά σου υπήρχε ________
έλεγα θα σε λατρεύω μια _______
Πώς αλλάζει ο_______
πώς γίνεται ψυχρός ο______
πώς αλλάζει ο_______
πώς γίνεται βορριάς ψυχρός
Ανεμος φυσάει και τίποτα δε______
άνεμος ο _______ τη ζωή μας κλέβει
τίποτα δεν τον σταματά
Ανεμος φυσάει και σκίζει τα πανιά μας
άνεμος σκορπάει τα φύλλα της ______ μας
άνεμος σκόρπισε και μας
Πέρασαν χρόνια κι ακόμα γυρνώ
στα ίδια μέρη ξανά να σε βρω
μια ηλιαχτίδα μέσα στη _______ σου να δω
Τ΄όνειρο χάθηκε μεσ΄τη σιωπή
τίποτα πια δε θυμίζει γιορτή
ότι αγαπούσα έχει γίνει φυλακή
dissabte, 4 de desembre del 2010
Visita a la Domus Baebia
Malgrat el fred i els quilòmetres, va valdre molt la pena.
Més agraïments necessaris:
- a l'AMPA per l'ajuda amb la financiació i a Àlvar, el nostre secretari, pels pacients tràmits.
- a Mónica, sine qua non.
- i a tots els alumnes per la seua excel·lent participació.
La resta de fotos les teniu a la xarxa social Cutres Baixen. (Qui vullga accedir que m'ho comunique i li enviaré invitació)
El dijous vam anar a Sagunt i vam passar el matí a la Domus Baebia, on vam disfrutar de la companyia d'Amparo, Charo i Salva, amb els que vam aprendre de manera pràtica un fum de coses sobre la cultura romana antiga que dificilment podriem aprendre en els llibres o per internet:
- In situ Amparo ens va explicar les parts d'una típica domus romana i la història de la gens Baebia saguntina.
- Charo ens va ensenyar els utensilis de les cuines romanes, les costums higièniques i supersticions culinaries dels romans, els ingredients i productes típics de la seua l'alimentació, així com el protocol característic d'un symposi patrici amb esclaus i ballarina inclosos.
- De la mà de Salva vam conèixer l'evolució dels sistemes d'escriptura al món antic, vam recordar algunes de les imprecisions històriques de pelis i sèries de romans com Hispania, i es vam posar en la pell dels escribes de l'època, redescubrint el plaer de la caligrafia.
Més agraïments necessaris:
- a l'AMPA per l'ajuda amb la financiació i a Àlvar, el nostre secretari, pels pacients tràmits.
- a Mónica, sine qua non.
- i a tots els alumnes per la seua excel·lent participació.
La resta de fotos les teniu a la xarxa social Cutres Baixen. (Qui vullga accedir que m'ho comunique i li enviaré invitació)
dimarts, 9 de novembre del 2010
Ubi est nummus meus?
Encara que no hem resolt del tot l'enigma anterior, ací en teniu un altre.
Ens servirá una de les monedes que hem palpat hui a classe.
Plini el Vell, en la seua obra Història Natural, parlant del territori de la Bètica a Hispania, ens diu:
InstruccionsCom sempre, podeu resoldre les qüestions de manera col·laborativa.
Feu servir l'apartat de comentaris en aquesta entrada per posar les vostres respostes.
No oblideu citar la font d'informació.
Ens servirá una de les monedes que hem palpat hui a classe.
Preguntes:
- Quina és la ceca o localitat on fou acunyada ?
- Durant quin periode va estar activa ? Quan va cesar la producció?
- Com es diu en l'actualitat aquell oppidum romanum?
- Quin tipus de moneda és? as, denari, sesterci ... ?
- Breu descripció de l'anvers i el revers
Plini el Vell, en la seua obra Història Natural, parlant del territori de la Bètica a Hispania, ens diu:
" Són poblacions del convent jurídic d'Hispalis, Celti, Axati, Arva, Canama, Neva, Ilipa ... I, per l'esquerra, la colònia d'Híspal, que s'anomena Romulense. En la vora d'enfront está Osset, anomenada Iúlia Constancia, Vergento o Iuli Genius, Oripo, Caura, Siaro i el riu Ménuba, que desemboca també al Betis per la vora dreta ".
Instruccions
Feu servir l'apartat de comentaris en aquesta entrada per posar les vostres respostes.
No oblideu citar la font d'informació.
I per als amants de la numismàtica grega, ací teniu informació de les altres nummi graeci qui in sacculo meo insunt!
dimecres, 20 d’octubre del 2010
Santi, mañana vendrás?
Po va asé ke no.
Sigo afosniko.
Però al meu lloc vos deixe el meu avatar, que ho farà potser millor que jo!
Aprofiteu les dues hores de relax, ara que hem acabat els primers examens, per viatjar en silenci per la Roma de l'Imperi o per la Grècia antiga amb alguna de les propostes literàries que, si tot va com está previst, surtirán d'una caixa, no la de Pandora, sinò la que vaig trobar ahir a consergeria.
Saluete!
Get a Voki now!
Sigo afosniko.
Però al meu lloc vos deixe el meu avatar, que ho farà potser millor que jo!
Aprofiteu les dues hores de relax, ara que hem acabat els primers examens, per viatjar en silenci per la Roma de l'Imperi o per la Grècia antiga amb alguna de les propostes literàries que, si tot va com está previst, surtirán d'una caixa, no la de Pandora, sinò la que vaig trobar ahir a consergeria.
Saluete!
Get a Voki now!
dissabte, 16 d’octubre del 2010
Un colpo all'anima: enigma
Comencem amb els enigmes d'enguany!
Què s'ha de fer ací?
- Averiguar l'escenari natural on está fet el videoclip anterior, explicar on es troba i deixar als comentaris d'aquesta entrada un enllaç a alguna pàgina web que en parle d'aquest jaciment arqueològic.
- Editar des d'ací el mapa públic de l'illa que veieu abaix (i que anirem completant al llarg del curs amb altres teatres antics) i posar-hi un marcador que senyale el lloc que estem buscant.
- Buscar en les galeries de fotos de flickr alguna imatge d'aquest teatre amb llicència d'ús i enllaçar-la en la bombolla de informació que s'obrirá en punxar el marcador que haurem ficat abans.
Per als passos 2 i 3 veieu aquest videotutorial d'ajuda (els pasos inicials per crear un mapa ja no són necessaris!).
Ver Teatres antics en un mapa más grande
dissabte, 9 d’octubre del 2010
Quan arribe el dia
Ara que ja sabem l'alfabet i hem començat a llegir, escolteu el rap pegadíssss del grup Stavento per a que aneu soltant-vos amb la pronúncia !
Χιλιόμετρα, χίλια, χίλια
και άλλα τόσα μίλια
όταν σε δω θα σου δώσω
χίλια φιλιά στα χείλια
ή στην χίλια ύψωσέ τα
ή στην χίλια ύψωσέ τα
αν μπορείς μετρησέ τα
κι ύστερα χώρεσέ τα
στ'ουρανού την ποδιά.
Σαν έρθει η μέρα / που θ' ανταλλάξουμε / μαζί καλημέρα
που θ' ανασάνουμε / τον ίδιο αέρα.
Τότε η νύχτα μας / θα μοιάζει με νύχτα / που παίρνει φωτιά.
Χιλιόμετρα, χίλια, χίλια
και άλλα τόσα μίλια
όταν σε δω θα σου δώσω
χίλια φιλιά στα χείλια
ή στην χίλια ύψωσέ τα
χίλια φιλιά στα χείλια
ή στην χίλια ύψωσέ τα
αν μπορείς μετρησέ τα
κι ύστερα χώρεσέ τα
στ'ουρανού την ποδιά.
Δεν είσαι μόνη
Δεν είσαι μόνη
σε κόσμο που πληγώνει
που έμαθε να λιώνει
τα αισθήματα που έμαθε να σκοτώνει.
Τι κι αν το ψέμα τρυπώνει
Τι κι αν το ψέμα τρυπώνει
όπως στα σπίτια η σκόνη,
οταν βρεθούμε θα ξαπλώσουμε
στο ίδιο σεντόνι.
Δεν είσαι η μόνη
Δεν είσαι η μόνη
που ψάχνει κάτι αληθινό
είμαστε κι άλλοι
κι έχουμε όλοι κάτι κοινό. Τι;
Πληγές απ' αγάπες,
Πληγές απ' αγάπες,
δικές μου αυταπάτες,
πικρά πρωινά από λάθος αγάπες
και θα' ρθει η μέρα
που θ'ανταμώσουμε τον ήλιο
και θα πούμε καλημέρα.
Το πρωί τότε θα μοιάζει
Το πρωί τότε θα μοιάζει
με γιορτή γιατί αγάπη ψάχνουμε όλοι
σε τούτη τη ζωή.
Σαν έρθει η μέρα / που θ' ανταλλάξουμε / μαζί καλημέρα
που θ' ανασάνουμε / τον ίδιο αέρα.
Τότε η νύχτα μας / θα μοιάζει με νύχτα / που παίρνει φωτιά.
Σαν έρθει η μέρα / που θ' ανταλλάξουμε / μαζί καλημέρα
που θ' ανασάνουμε / τον ίδιο αέρα.
Τότε η νύχτα μας / θα μοιάζει με νύχτα / που παίρνει φωτιά.
Για μέτρα βράδυα
και σκάρτα χάδια
όταν σε βρω
θα χαθούνε
για πάντα τα σκοτάδια.
Το φως θα τα κάνει
Το φως θα τα κάνει
συντρίμμια ρημάδια
σαν γύρω στο πλάι σου
ν'αποκοιμηθώ.
Δεν είμαι ο μόνος
Δεν είμαι ο μόνος
που τον πιέζει ο χρόνος,
που στέκεται από πάνω μου
σαν σκάρτος αστυνόμος
και βάζω ονειροφράγματα
με τεχνάσματα ή τρέχει πολύ γρήγορα
θέλει να τον προλάβω.
Δεν είμαι μόνος
Δεν είμαι μόνος
γιατί ξέρω οτι κάπου είσαι,
ναι, λύσε τα δεσμά σου
κι ότι σε πιέζει βρίσε.
Μπορεί να μην σ'αντάμωσα ακόμα,
Μπορεί να μην σ'αντάμωσα ακόμα,
μα θα υπάρχεις κι ολα αυτά που αναζητώ
σίγουρα εσύ θα τα'χεις.
Δεν είμαι ο μόνος
Δεν είμαι ο μόνος
δεν είσαι η μόνη,
υπάρχουν τόσοι και τόσοι
που η μοναξιά τους παγώνει
κάποια στιγμή θα βρεθούμε
και θα΄ναι όλα γιορτή
γιατί αγάπη ψάχνουμε όλοι
σε τούτη την ζωή.
Σαν έρθει η μέρα / που θ' ανταλλάξουμε / μαζί καλημέρα
που θ' ανασάνουμε / τον ίδιο αέρα.
Τότε η νύχτα μας / θα μοιάζει με νύχτα / που παίρνει φωτιά.
Σαν έρθει η μέρα / που θ' ανταλλάξουμε / μαζί καλημέρα
που θ' ανασάνουμε / τον ίδιο αέρα.
Τότε η νύχτα μας / θα μοιάζει με νύχτα / που παίρνει φωτιά.
Υπάρχεις στην μέρα κι ας μην είσαι εδώ
Υπάρχεις στην νύχτα μου σαν φυλαχτό
Μαζί σου μιλάω προτού κοιμηθώ
Μαζί σου με παίρνεις κάθε δειλινό
Υπάρχεις στην νύχτα μου σαν φυλαχτό
Μαζί σου μιλάω προτού κοιμηθώ
Μαζί σου με παίρνεις κάθε δειλινό
Υπάρχεις στην νύχτα μου σαν φυλαχτό
Μαζί σου μιλάω προτού κοιμηθώ
La traducció del refrany:
Quan arribe el dia
que intercanviem junts un bon dia
que respirem el mateix aire
Aleshores la nostra nit semblará amb una nit
que pren foc.
En llatí amb el traductor de google!:
Veniet tempus,
quo dicemus "salve"
et, respirantis eodem aere,
nostra nox similis noctem flammis ardentem.
et, respirantis eodem aere,
nostra nox similis noctem flammis ardentem.
diumenge, 26 de setembre del 2010
AΛΦΑΒΗΤΑ
Qué tal si per repassar l'alfabet grec ho fem amb una cançò?
He triat aquesta del cantautor cretenc Λουδοβίκος των Ανωγείων titolada precisament Αλφαβήτα.
Si puc treure els acords amb la guitarra demà la cantem a classe!I la lletra, per a que aneu practicant :
Άλφα, βήτα, γάμα, δέλτα
σκόνη γίνεται κι η πέτρα en pols es convertix la pedra
έψιλον, ζήτα, ήττα, θήτα
μοιάζει η νίκη με την ήττα es sembla la victòria a la derrota
refrany (els noms de les 7 primeres lletres estan tallats)
Βι, γα, δε, ζι, θι
κα, λα, μι, νι, ξι
πι, ρο, σίγμα, ταυ
φι, χι, ψι
Γιώτα, κάπα, λάμδα, μι
πόσο αξίζει μια στιγμή quant val un moment
νι, ξι, όμικρον, πι, ρο
φεύγω μα σε καρτερώ me'n vaig, però t'espere
Σίγμα, ταυ, ύψιλον, φι
μοναξιά στην κορυφή solitud al cim
με το χι, το ψι, το ωμέγα
μια παλικαριά' ναι η φεύγα valentia és la fugida
dilluns, 13 de setembre del 2010
Grec Modern a Alcoi
El proper dia 27 de Setembre comencem un curset de Grec Modern al nostre institut.
Va dirigit principalment a companys de clàssiques i está promogut per l'Assessoria de Cultura Clàssica de Sagunt en col·laboració amb el CEFIRE d'Alcoi.
Va dirigit principalment a companys de clàssiques i está promogut per l'Assessoria de Cultura Clàssica de Sagunt en col·laboració amb el CEFIRE d'Alcoi.
Sota Nautica l'amic Hermes ens ha penjat amablement el material amb el que treballarem, per a qui vullga fer la descàrrega.
Vos esperem! El plaç d'inscripció está encara obert.
ΣΕ ΑΠΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
dimarts, 29 de juny del 2010
NI MONSTRES NI REFERENTS
No ha pogut ser.
L'any que ve no tindrem ocasió de repetir experiència amb l'assignatura de Referents clàssics de les manifestacions artístiques contemporànies, degut a l'escàs nombre d'alumnes preinscrits.
Malgrat el projecte Etwinning i el Segell de Qualitat que ens han otorgat, malgrat la propaganda i els videos de marketing, la gent pareix que no vol aventurar-se en coses encara desconegudes o minoritàries i, en lloc de disfrutar aprenent sense la presió dels examens, preferix apuntar-se en canvi en assignatures que sí van al selectiu i presenten uns continguts aparentement deduïbles pel seu breu titol, com ara la Literatura Universal o l'Educació Física.
Aquest ha segut doncs un curs irrepetible, mai millor dit. Va bé, sempre ens quedará... Montijo!
Fins a l´últim moment pensava que el boca a boca correria i surtiria un grupet guapet com el d'enguany. Ja havia començat, fins i tot, a preparar un nou tema amb activitats. El deixe ací per si a algú de la gens clàssica valenciana li servix.
La Monstruositat
L'any que ve no tindrem ocasió de repetir experiència amb l'assignatura de Referents clàssics de les manifestacions artístiques contemporànies, degut a l'escàs nombre d'alumnes preinscrits.
Malgrat el projecte Etwinning i el Segell de Qualitat que ens han otorgat, malgrat la propaganda i els videos de marketing, la gent pareix que no vol aventurar-se en coses encara desconegudes o minoritàries i, en lloc de disfrutar aprenent sense la presió dels examens, preferix apuntar-se en canvi en assignatures que sí van al selectiu i presenten uns continguts aparentement deduïbles pel seu breu titol, com ara la Literatura Universal o l'Educació Física.
Aquest ha segut doncs un curs irrepetible, mai millor dit. Va bé, sempre ens quedará... Montijo!
Fins a l´últim moment pensava que el boca a boca correria i surtiria un grupet guapet com el d'enguany. Ja havia començat, fins i tot, a preparar un nou tema amb activitats. El deixe ací per si a algú de la gens clàssica valenciana li servix.
La Monstruositat
diumenge, 20 de juny del 2010
De Diceòpoli a Eratòstenes: Felicitacions als grecs del Cotes
Ben content he acabat aquesta setmana. Divendres vam rebre les notes de les proves PAU i els resultats de grec han segut excel·lents. Amb els quatre dels cinc alumnes que es presentaren s'ha arribat a una mitjana de 9.6, aconseguint, un any més, una de les més altes de totes les assignatures de l' ies cotes baixes. La meitat dels alumnes la vàren triar per a la fase general i els altres dos per a l'específica, aportant en qualsevol cas una nota important de cara a la nota final d'accés, que permetrà a tots cursar la carrera desitjada. No em cap doncs major satisfacció com a professor responsable de la matèria. Enhorabona a tots!
El camí no sempre ha seguit fàcil, perquè hem hagut d'aprendre, més depresa del que hauriem volgut, tota mena de fenòmens lingüístics d'un text literari plè de recursos estilistics i retòrics de l'època clàssica, que potser no tots els atenesos eren aleshores capaços d'entendre i valorar. Nosaltres ho em aconseguit, més o menys, en dos anys partint de zero. La meta assolida, per tal que puga tothom entendre millor el mèrit, es pot comparar amb l'aprenentatge que algú, sense idea d'anglès, podria fer en el mateix temps d'una peça teatral de Shakespeare. No és doncs casual que alguns alumnes de 1er, conscients de la dificultat de la matèria, decidiren deixar el grec i provar sort amb una assignatura nova, com ara Literatura Universal.
Els esforços realitzats al llarg d'aquestos dos últims anys han valgut doncs la pena i tothom ha rebut una merescuda recompensa. Però a no molt tardar oblidaran, de segur, com és el participi passiu del verb πράττω, en quin any van començar les guerres mèdiques o quin tipus d'oració introduix ὡϛ. Açò ja quasi no importa. Més difícil d'oblidar serán les històries qüotidianes de Diceòpoli i la seua familia amb les que ens vàrem introduïr amb la llengua i la cultura greca, així com Eratòstenes i la seua tràgica aventura amorosa que ens va acompanyar en 2n. Espere que recorden també els dibuixets amb que analitzavem els textos a la pissarra, els exercicis d'internet, els teatrets de classe, les eixides extraescolars i els debats dels últims cinc minuts de classe.
Tant de bò puguerem seguir aquesta tasca nostra formativa i educativa amb unes proves PAU més encaminades a valorar els aprenentatges significatius i que deixen major marge per a un ensenyament flexible i creatiu.
El camí no sempre ha seguit fàcil, perquè hem hagut d'aprendre, més depresa del que hauriem volgut, tota mena de fenòmens lingüístics d'un text literari plè de recursos estilistics i retòrics de l'època clàssica, que potser no tots els atenesos eren aleshores capaços d'entendre i valorar. Nosaltres ho em aconseguit, més o menys, en dos anys partint de zero. La meta assolida, per tal que puga tothom entendre millor el mèrit, es pot comparar amb l'aprenentatge que algú, sense idea d'anglès, podria fer en el mateix temps d'una peça teatral de Shakespeare. No és doncs casual que alguns alumnes de 1er, conscients de la dificultat de la matèria, decidiren deixar el grec i provar sort amb una assignatura nova, com ara Literatura Universal.
Els esforços realitzats al llarg d'aquestos dos últims anys han valgut doncs la pena i tothom ha rebut una merescuda recompensa. Però a no molt tardar oblidaran, de segur, com és el participi passiu del verb πράττω, en quin any van començar les guerres mèdiques o quin tipus d'oració introduix ὡϛ. Açò ja quasi no importa. Més difícil d'oblidar serán les històries qüotidianes de Diceòpoli i la seua familia amb les que ens vàrem introduïr amb la llengua i la cultura greca, així com Eratòstenes i la seua tràgica aventura amorosa que ens va acompanyar en 2n. Espere que recorden també els dibuixets amb que analitzavem els textos a la pissarra, els exercicis d'internet, els teatrets de classe, les eixides extraescolars i els debats dels últims cinc minuts de classe.
Tant de bò puguerem seguir aquesta tasca nostra formativa i educativa amb unes proves PAU més encaminades a valorar els aprenentatges significatius i que deixen major marge per a un ensenyament flexible i creatiu.
dimarts, 15 de juny del 2010
Grec I 2009-10: les primeres 150 hores
Aquesta és, segurament, l'entrada del blog més esperada per molts de vosaltres, xiquetes i xiquets meus de Grec I. La publique el més prompte que puc, per a tranquilitzar-vos.
I vaig al grà: a l'ΑΙΓΙΑΛΟΣ virtual trobareu les solucions de l'examen de hui i les NOTES.Els que tenen l'última avaluació suspesa, dissortadament, haurán de fer l'examen de recuperació de demà, seguint els nostres criteris de l'avaluació continua (tot i que la mitja final siga de cinc).
La resta pot presentar-ser per pujar nota.
La resta pot presentar-ser per pujar nota.
Deixeu-me, però, que faça també balanç del curs:
Enguany començarem amb un grup prou nombrós d'alumnes. Les primeres impressions ja em deien que alguna cosa passaria. I efectivament, només començada la segona avaluació es van despenjar definitivament quatre persones que s'havien donat compte d'haver triat una opció equivocada. Alguns altres continuaren, tot i haver perdut també el fil, potser amb l'esperança de pergar-li la volta al marcador, cosa que no ha succeït. La resta ha seguit el ritme, encara que ja una miqueta cansats, sobre tot cap a la fi. Com sovint, el treball constant ha estat la clau per poder arribar sense esforços innecessaris d'última hora.
El temari s'ha cobert millor que altres anys i hem tingut temps per fer també alguna altra activitat. A banda d'entrar en contacte amb la llengua grega i conèixer alguns aspectes de la seua cultura, hem potenciat l'ús de les noves tecnologies. De les coses que n'estic més content és dels treballs etimològics penjats al ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ. Es tractava de fer una cosa xicoteta, però amb bon gust, cosa que ha entés la majoria.
L'ús dels exercicis i resums de gramàtica ha estat desigual. Alguns pocs ho han aprofitat, a d'altres no els han fet falta o així ho han cregut.
El que pitjor ha funcionat han segut les traduccions col·laboratives de la wikipaideia. Només un parell de persones han participat de tant en tant voluntàriament i el treball en equip no sempre ha donat fruïts. Només cal veure la darrera traducció (la qual, per cert, va servir per a l'examen de hui!), i en la que només ha participat, perquè li tocava, una persona.
Per lo demés, l'ambient de classe ha estat correcte i tots els supervivents han mostrat interés i atenció al llarg del curs. Llàstima que no haja pogut fer-vos funcionar com a un únic grup integrant els de 1er A i els de 1er B.
El temari s'ha cobert millor que altres anys i hem tingut temps per fer també alguna altra activitat. A banda d'entrar en contacte amb la llengua grega i conèixer alguns aspectes de la seua cultura, hem potenciat l'ús de les noves tecnologies. De les coses que n'estic més content és dels treballs etimològics penjats al ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ. Es tractava de fer una cosa xicoteta, però amb bon gust, cosa que ha entés la majoria.
L'ús dels exercicis i resums de gramàtica ha estat desigual. Alguns pocs ho han aprofitat, a d'altres no els han fet falta o així ho han cregut.
El que pitjor ha funcionat han segut les traduccions col·laboratives de la wikipaideia. Només un parell de persones han participat de tant en tant voluntàriament i el treball en equip no sempre ha donat fruïts. Només cal veure la darrera traducció (la qual, per cert, va servir per a l'examen de hui!), i en la que només ha participat, perquè li tocava, una persona.
Per lo demés, l'ambient de classe ha estat correcte i tots els supervivents han mostrat interés i atenció al llarg del curs. Llàstima que no haja pogut fer-vos funcionar com a un únic grup integrant els de 1er A i els de 1er B.
Ἀρχὴ ἥμισι παντόϛ, que deia el poeta Hesíode, és a dir, "el començament és la meitat del tot". Ara que esteu a mitat doncs del camí cal descansar per reprendre forces i, sobre tot, reflexionar del que hem fet i del que volem seguir fent.
Vos puc donar el mateix consell que em va donar a mi una volta el meu professor de Grec, qui ens deia sovint que allò més dificil en grec són les primeres cinc mil hores. Després és fa ja tot més senzill :)
Tant de bò puga comptar amb la majoria de vosaltres el proper curs, bé en Grec II, bé en Referents clàssics, per anar completant eixes cinc mil hores.
Gràcies a tos per la paciència.
Fins la propera.
Vos puc donar el mateix consell que em va donar a mi una volta el meu professor de Grec, qui ens deia sovint que allò més dificil en grec són les primeres cinc mil hores. Després és fa ja tot més senzill :)
Tant de bò puga comptar amb la majoria de vosaltres el proper curs, bé en Grec II, bé en Referents clàssics, per anar completant eixes cinc mil hores.
Gràcies a tos per la paciència.
Fins la propera.
dilluns, 14 de juny del 2010
dimecres, 9 de juny del 2010
PAU Grec 2010 i l'esperit crític
Ké xupao!"
1. Traducció
Καὶ μετὰ ταῦτα I després d'això
διεγένοντο ἡμέραι τέτταρεϛ ἤ πέντε, passaren quatre dies o cinc,
ὡϛ ἐγὼ μεγάλοιϛ ὑμῖν τεκμηρίοιϛ ἐπιδείξω. com jo vos demostraré amb grans /bones proves
Πρῶτον δὲ Però primerament
διηγήσασθαι βούλομαι vull contar
τὰ πραχθέντα les coses que van ocòrrer
τῇ τελευταίᾳ ἡμέρᾳ. el darrer dia.
2. Quina classe d'oració és ὡϛ ἐγὼ μεγάλοιϛ ὑμῖν τεκμηρίοιϛ ἐπιδείξω? Analitza els elements
Subordinada adverbial (circunstancial) modal
ὡϛ nexe sub. modal.
ἐγὼ subjecte
μεγάλοιϛ τεκμηρίοιϛ cc (instrument)
ὑμῖν CI
ἐπιδείξω verb
3. Anàlisi morfològic de διηγήσασθαι / τὰ πραχθέντα
Inf. aor. v. mitja del verb διηγοῦμαι
Participi aor. passiu, acus. pl. neutre, del verb πράττω
4. Dos derivats dels ètims grecs μέγας, μεγάλη, μέγα i πέντε
megàfon, megalit, megalomania, megabyte ...
pentagrama, pentàgon, parapente, Pentateuc, Pentecostés ...
5. Tema de cultura: la situació de la dona en Grècia
Fem ara uns comentaris i valoració sobre la dificultat de la prova:
Esta és la frase que gairebé tots els ja ex-alumnes de Grec II han repetit després de finalitzar, prou abans del temps, el segon examen selectiu de la jornada.
Fem l'anàlisi de l'opció A, el Discurs de Lisias en Defensa de la mort d'Eratòstenes, la que nosaltres hem estat treballant a classe durant tot el curs:
Fem l'anàlisi de l'opció A, el Discurs de Lisias en Defensa de la mort d'Eratòstenes, la que nosaltres hem estat treballant a classe durant tot el curs:
1. Traducció
Καὶ μετὰ ταῦτα I després d'això
διεγένοντο ἡμέραι τέτταρεϛ ἤ πέντε, passaren quatre dies o cinc,
ὡϛ ἐγὼ μεγάλοιϛ ὑμῖν τεκμηρίοιϛ ἐπιδείξω. com jo vos demostraré amb grans /bones proves
Πρῶτον δὲ Però primerament
διηγήσασθαι βούλομαι vull contar
τὰ πραχθέντα les coses que van ocòrrer
τῇ τελευταίᾳ ἡμέρᾳ. el darrer dia.
2. Quina classe d'oració és ὡϛ ἐγὼ μεγάλοιϛ ὑμῖν τεκμηρίοιϛ ἐπιδείξω? Analitza els elements
Subordinada adverbial (circunstancial) modal
ὡϛ nexe sub. modal.
ἐγὼ subjecte
μεγάλοιϛ τεκμηρίοιϛ cc (instrument)
ὑμῖν CI
ἐπιδείξω verb
3. Anàlisi morfològic de διηγήσασθαι / τὰ πραχθέντα
Inf. aor. v. mitja del verb διηγοῦμαι
Participi aor. passiu, acus. pl. neutre, del verb πράττω
4. Dos derivats dels ètims grecs μέγας, μεγάλη, μέγα i πέντε
megàfon, megalit, megalomania, megabyte ...
pentagrama, pentàgon, parapente, Pentateuc, Pentecostés ...
5. Tema de cultura: la situació de la dona en Grècia
Fem ara uns comentaris i valoració sobre la dificultat de la prova:
En general direm que és un examen assequible. És veritat que l'haviem preparat a consciència i hem tingut la sort de part nostra, perquè el paràgraf ha estat, com sempre, dins dels 30 primers del discurs, els més sencills i entretinguts. De fet quasi se'l saviem de memòria a la fi.
A diferència d'altres anys no ha hagut, però, cap nota aclaratòria. Les preguntes de morfologia han estat centrades precisament en els verbs més complexos. Veiem que surt una gamma variadeta de temps verbals: futur (ἐπιδείξω: ἐπιδείκνυμι), un aorist (διεγένοντο: διαγίγνομαι), un infinitiu (διηγήσασθαι) i un participi de la veu passiva (πραχθέντα).
També la qüestió sintàctica més problemàtica ha estat objecte de pregunta. ὡϛ com a conjunció pot introduïr diversos tipos de subordinades. Normalment el context ens indica quin valor exacte queda millor. El problema del passatge és, però, que sembla haver o bé un anacolut, que despista, o bé una llacuna en el text després de πέντε, cosa que no pareixen haver notat els especialistes o no li han donat la importància que calia. Així ho va notar ja Reiske, qui esperarava, per a què la frase subordinada modal tingués més sentit καὶ ἐπαυτοφώρῳ τὸν μοιχὸν ἔνδον έλαβον: "i in fraganti vaig agafar dins de ma casa l'adúlter".
El tema, senzill i important. Algú potser no pensava que tornara a aparèixer de nou (ja és la quarta vegada!)
Les etimologies, un regal.
A diferència d'altres anys no ha hagut, però, cap nota aclaratòria. Les preguntes de morfologia han estat centrades precisament en els verbs més complexos. Veiem que surt una gamma variadeta de temps verbals: futur (ἐπιδείξω: ἐπιδείκνυμι), un aorist (διεγένοντο: διαγίγνομαι), un infinitiu (διηγήσασθαι) i un participi de la veu passiva (πραχθέντα).
També la qüestió sintàctica més problemàtica ha estat objecte de pregunta. ὡϛ com a conjunció pot introduïr diversos tipos de subordinades. Normalment el context ens indica quin valor exacte queda millor. El problema del passatge és, però, que sembla haver o bé un anacolut, que despista, o bé una llacuna en el text després de πέντε, cosa que no pareixen haver notat els especialistes o no li han donat la importància que calia. Així ho va notar ja Reiske, qui esperarava, per a què la frase subordinada modal tingués més sentit καὶ ἐπαυτοφώρῳ τὸν μοιχὸν ἔνδον έλαβον: "i in fraganti vaig agafar dins de ma casa l'adúlter".
El tema, senzill i important. Algú potser no pensava que tornara a aparèixer de nou (ja és la quarta vegada!)
Les etimologies, un regal.
En fi. Que ens alegrem un fum pels alumnes, com sempre. Ens quedem, ara sí, tranquils esperant bons resultats, a jutjar per les caretes somrients que he vist durant la prova i el que han anat contant-me en surtir de l'aula.
Però ens quedem, una altra vegada, amb la sensació de que sense el llistat de temes de literatura-història-cultura-societat, amb uns textos menys complicats i un model d'examen més obert i creatiu, l'assignatura podria ser més atractiva i disfrutariem tots més practicant activament la llengua grega i tindriem més espai per adintrar-nos en el mode de vida dels antics grecs, per tal de treure models de comportament vàlids per al nostre món, que desperten al mateix temps l' esperit crític dels més joves.
Però ens quedem, una altra vegada, amb la sensació de que sense el llistat de temes de literatura-història-cultura-societat, amb uns textos menys complicats i un model d'examen més obert i creatiu, l'assignatura podria ser més atractiva i disfrutariem tots més practicant activament la llengua grega i tindriem més espai per adintrar-nos en el mode de vida dels antics grecs, per tal de treure models de comportament vàlids per al nostre món, que desperten al mateix temps l' esperit crític dels més joves.
dimarts, 1 de juny del 2010
Parliamo italiano?
Prima di andare in Italia, parliamo un pò italiano?
Italià
Ecco alcuni dei materiali audiovisuali per cominciare!!
Ci vediamo il prossimo Mercoledì 16 di Giugno!
Ciao!
Italià
Ecco alcuni dei materiali audiovisuali per cominciare!!
Ci vediamo il prossimo Mercoledì 16 di Giugno!
Ciao!
dissabte, 29 de maig del 2010
Ciao bambini
La d'ahir va ser una cerimònia d'entrega d'orles passada per aigüa. Però, com sempre, molt emotiva i, per suposat, plena de glamour!
Com altres anys, els alumnes van recordar els millors moments dels dos últims cursos de Batxillerat junts al centre, van fer als seus pares i familiars sentir-se orgullosos i a nosaltres, els professors, satisfets per la no sempre fàcil tasca docent.
A mi només em resta desitjar a tots molta sort en el selectiu. Segur que ho fareu de meravella, com sovint. Que sigau sent les mateixes bones personetes que esteu aprenent a ser. Ací teniu un amic.
Com altres anys, els alumnes van recordar els millors moments dels dos últims cursos de Batxillerat junts al centre, van fer als seus pares i familiars sentir-se orgullosos i a nosaltres, els professors, satisfets per la no sempre fàcil tasca docent.
A mi només em resta desitjar a tots molta sort en el selectiu. Segur que ho fareu de meravella, com sovint. Que sigau sent les mateixes bones personetes que esteu aprenent a ser. Ací teniu un amic.
Gràcies per la confiança depositada durant aquest temps, per la complicitat d'ahir al sopar i les abraçades inesperades.
dimecres, 26 de maig del 2010
Notes 2n batxillerat 2010
Un any més arribem al final. I ho fem de nou molt satisfets de com ha anat el curs amb els de segon. Divendres farem l'entrega d'orles i escriurem aviat un últim post de despedida amb les valoracions finals. De moment deixe ací les qualificacions, per a què tothom respire tranquil.
Referents clàssics
Chloe i Νικητής 8
Predillo 7
Bitafrodita i Clariiisa 9
Unsuspiro 10
Grec II
Νικητής y Neptunita 7
Έρις 6
Atenea28 i Magnamegara 10
dilluns, 24 de maig del 2010
Què tenen en comú Odisseu i l 'aserejé en llatí?
Doncs unes alumnes molt talentoses!
M'han agradat molt els vostres creatius treballs, Núria, Aranza, Rocío i Sandra!
Llàstima que el batxillerat artístic se'n vaja a un altre institut d'Alcoi :)
Ir a descargar
M'han agradat molt els vostres creatius treballs, Núria, Aranza, Rocío i Sandra!
Llàstima que el batxillerat artístic se'n vaja a un altre institut d'Alcoi :)
Ir a descargar
dijous, 20 de maig del 2010
ΟΔΟΣ: del grec antic al modern
Carinyets meus de Grec I:
Ací vos deixe la presentació que hem estat veient els últims dies, per a que aneu triant tema per al vostre meravellòs treball final de curs.
ΟΔΟΣ
View more presentations from santi ΑΙΓΙΑΛΟΣ.
dimarts, 11 de maig del 2010
L'agenda:acomiadaments
Per fi, el video que molts estaven esperant !
Aquesta és l'última entrega del curt que vam crear, ara fa quasi un any, a mena de projecte final de l'assignatura de Fonaments lèxics.
L'aprofite per acomiadar-me dels simpàtics alumnes que van participar. Alguns van deixar fa temps l'institut, altres ho faran dins de poc per seguir nous camis científics i tècnics. Espere que tots seguisquen estimant el valor de les paraules i la importància del seu origen grecoromà, i sobre tot que, facen el que facen, recorden amb estima el seu pas pel centre i l'experiència en la que els va embolicar aquest professor de clàssiques.
Bona sort, Ángel, Cristina, Lirios, Laura, Ana, Jaime, Bruno, Alejandro i Pau.dimecres, 5 de maig del 2010
dissabte, 24 d’abril del 2010
OPA: EuroVision 2010
Per als fans d'Eurovisiò.
Para los amantes sevillanos de la música griega.
I per als meus alumnes de grec que estarán ja de resaca després de tanta festa!
Video de NikolasRTM
(Per escoltar-lo lleveu el sò a la presentació de fotos de Sagunt romana més abaix!)
Para los amantes sevillanos de la música griega.
I per als meus alumnes de grec que estarán ja de resaca després de tanta festa!
A veure qui copia la lletra (en grec modern i/o antic) i em passa la traducció. Solucions via comentaris al bloc o wikipaideia (El blog d'aula ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ está fora de servici últimament per problemes tècnics!)
Video de NikolasRTM
(Per escoltar-lo lleveu el sò a la presentació de fotos de Sagunt romana més abaix!)
dijous, 22 d’abril del 2010
¿Quién quiere un pacto, oiga?
El Ministerio de Educación acaba de presentar el documento que se someterá a debate para un posible Pacto Social y Político sobre educación. Os copio algunos de los puntos más interesantes del borrador (¡se nota que estoy ocioso!).
Ya lo ha dicho A. Gabilondo, no es la panacea, así que no esperéis gran cosa. Se supone que se trata de ir avanzando. La cuestión es ¿hacia dónde? En el portal del Ministerio hay habilitada una página para remitir on-line sugerencias. Pero me da lata enviarla, pues a saber el caso que harán a la opinión pública. Dejo mis comentarios aquí (en negrita, junto al original en cursiva) con un poco de guasa, para los colegas lectores del blog que ya están de vuelta de todo.
Entre los Objetivos generales para la educación en la década 2010-2020, para responder a los nuevos retos de la sociedad del siglo XXI, están:
Hablando sobre Bachillerato el borrador continúa:
La duración del Bachillerato queda reforzada por la opción de orientación hacia el Bachillerato del último curso de la Educación Secundaria Obligatoria, lo que permitirá que cumpla mejor las funciones asignadas a esta etapa educativa. (Osea, que durará lo mismo, pero ahora en 4 ESO nos meterán temario similar al de Bachillerato)
Ello requiere, además, mantener la flexibilidad como principio rector del sistema educativo y del apoyo a los alumnos con dificultades en el estudio del primer curso de Bachillerato, al objeto de evitar su renuncia a continuar su formación. (Pues eso, que si alguien fracasa que sea por su culpa, por zoquete y no por la cantidad facilidades que se le brindan, joer)
Entre las medidas concretas está la de favorecer la coordinación entre los centros de enseñanza secundaria y las Universidades para que las pruebas de acceso a la Universidad se adecuen a los contenidos y funciones del Bachillerato. (Cualquiera diría que los especialistas PAU tienen los días contados si no bajan del Olimpo y se olvidan de sus infumables pruebas)
Hay un punto que trata de la excelencia en educación.
La equidad y la excelencia son dos principios incuestionables de las políticas orientadas a la mejora de la calidad de la educación desde una perspectiva que entiende la educación escolar como un instrumento básico para el progreso económico y social. (De la inteligencia emocional, la creatividad y la felicidad del individuo nada, para variar)
Por ello, del mismo modo que se organizan programas de refuerzo para el alumnado con mayores dificultades de aprendizaje, hay que organizar programas de profundización de conocimientos para el alumnado con mayor capacidad y motivación para aprender.
Propuestas :
- En el marco de los programas de cooperación territorial que se vienen desarrollando entre el Ministerio de Educación y las Comunidades Autónomas, se implantará un nuevo Programa de profundización de conocimientos dirigido al alumnado de Primaria y Secundaria con mayor capacidad y motivación para aprender. (¿Tipo el Programa sin programa Experimental de Ampliación Horaria de nuestra comunidad? No, gracias!)
- Crear una nueva línea de incentivos dirigidos al alumnado con mejores resultados. (¿No basta la recompensa de la nota? ¿Y la satisfacción personal por el esfuerzo realizado ?)
Las TIC están presentes, claro. Entre las propuestas están :
- Completar la implantación y el desarrollo del Programa Escuela 2.0, en colaboración y diálogo permanente con las Comunidades Autónomas, para la mejor adaptación a sus planes y programas. (Olvídense de blogs, redes sociales, wikis y otras tantas herramientas y servicios disponibles en red. Ale, todo el mundo migrando a la horrorosa Escola Lliurex de la Generalidad, ar!)
- Organizar planes específicos de formación permanente del profesorado para facilitarles la utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en el trabajo que se desarrolla en el aula en las distintas áreas del conocimiento. (A ver, ¿de cuántas horas de reducción horaria por formación TIC estamos hablando?)
- Promover acuerdos con editoriales y otras instituciones proveedoras de contenidos para impulsar la elaboración de los contenidos de las distintas áreas de conocimiento en formato digital. (¿En qué quedamos? ¿no habíamos dicho algo de 2.0? )
Ya veremos cómo acaba la propuesta de pacto. Ahora la pelota está en el tejado de la oposición y resto de grupos parlamentarios, sindicatos y asociaciones de padres aparte. Seguro que el gobierno de nuestra comunidad entenderá de manera diametralmente opuesta lo de la calidad educativa.
Falta ver lo principal, claro, cómose destina la partida presupuestaria manejada de 1570 millones de euros a todos y cada una de estas medidas, para las que de nuevo no se consulta a los que estamos directamente implicados en el proceso educativo a diario.
En cualquier caso un pacto que dure por lo menos una década es necesario, para garantizar cierta estabilidad. Aunque me temo que al final lo único que se hará es introducir algún leve cambio en la normativa y no se afrontará una verdadera reforma del sistema educativo ni se abrirá el debate de fondo sobre el modelo de escuela que muchos anhelamos. Visto lo visto, no me extrañará que haya familias desencantadas que decidan seguir educando a sus niños en casa.
Ya lo ha dicho A. Gabilondo, no es la panacea, así que no esperéis gran cosa. Se supone que se trata de ir avanzando. La cuestión es ¿hacia dónde? En el portal del Ministerio hay habilitada una página para remitir on-line sugerencias. Pero me da lata enviarla, pues a saber el caso que harán a la opinión pública. Dejo mis comentarios aquí (en negrita, junto al original en cursiva) con un poco de guasa, para los colegas lectores del blog que ya están de vuelta de todo.
Entre los Objetivos generales para la educación en la década 2010-2020, para responder a los nuevos retos de la sociedad del siglo XXI, están:
- Que todos los estudiantes finalicen la educación obligatoria con los conocimientos, competencias básicas y valores necesarios para su desarrollo personal y profesional, para su continuidad en estudios posteriores en el marco de la formación y el aprendizaje a lo largo de la vida. (¿Y si alguien no encaja en ese marco de formación? ¿Un aprendizaje durante toda la vida a base de exámenes? ¡Paren, que me bajo!)
- Introducir las tecnologías de la información y comunicación como instrumentos ordinarios de trabajo en las distintas áreas de conocimiento de todos los niveles educativos. (¡Dicho así las TIC suenan a instrumentos de tortura!)
- Promover un conjunto de medidas en el ámbito escolar y social con el fin de garantizar que todos los jóvenes se expresen con corrección, (de métodos comunicativos ni hablar) al menos, en un idioma extranjero, especialmente en inglés. (del plurilingüismo nos vamos olvidando, vaya.)
- Adoptar las medidas necesarias para que tanto la formación profesional inicial, la que se imparte en el sistema educativo, como la formación profesional permanente, y la formación para el empleo, respondan a las nuevas necesidades de los distintos sectores productivos. (Como nos vamos a quedar todos calvos, como decía aquél, peluqueros cuantos menos vayan saliendo mejor, que es un desperdicio, oiga)
- Promover la excelencia, la investigación, la innovación, la transferencia del conocimiento (¿igual querían decir compartir el conocimiento?), y la difusión de la cultura científica y humanística en la enseñanza universitaria. (ahí te quiero ver, Gabilondo!)
- Impulsar un gran acuerdo social que garantice la educación en los valores propios de una sociedad democráticamente avanzada, con especial implicación de las familias, el profesorado y los medios de comunicación. (¿Ya no harán en la tele otra edición del "Gran hermano"? ¿Y el "Tú sí que vales" tampoco? )
Hablando sobre Bachillerato el borrador continúa:
La duración del Bachillerato queda reforzada por la opción de orientación hacia el Bachillerato del último curso de la Educación Secundaria Obligatoria, lo que permitirá que cumpla mejor las funciones asignadas a esta etapa educativa. (Osea, que durará lo mismo, pero ahora en 4 ESO nos meterán temario similar al de Bachillerato)
Ello requiere, además, mantener la flexibilidad como principio rector del sistema educativo y del apoyo a los alumnos con dificultades en el estudio del primer curso de Bachillerato, al objeto de evitar su renuncia a continuar su formación. (Pues eso, que si alguien fracasa que sea por su culpa, por zoquete y no por la cantidad facilidades que se le brindan, joer)
Entre las medidas concretas está la de favorecer la coordinación entre los centros de enseñanza secundaria y las Universidades para que las pruebas de acceso a la Universidad se adecuen a los contenidos y funciones del Bachillerato. (Cualquiera diría que los especialistas PAU tienen los días contados si no bajan del Olimpo y se olvidan de sus infumables pruebas)
Hay un punto que trata de la excelencia en educación.
La equidad y la excelencia son dos principios incuestionables de las políticas orientadas a la mejora de la calidad de la educación desde una perspectiva que entiende la educación escolar como un instrumento básico para el progreso económico y social. (De la inteligencia emocional, la creatividad y la felicidad del individuo nada, para variar)
Por ello, del mismo modo que se organizan programas de refuerzo para el alumnado con mayores dificultades de aprendizaje, hay que organizar programas de profundización de conocimientos para el alumnado con mayor capacidad y motivación para aprender.
Propuestas :
- En el marco de los programas de cooperación territorial que se vienen desarrollando entre el Ministerio de Educación y las Comunidades Autónomas, se implantará un nuevo Programa de profundización de conocimientos dirigido al alumnado de Primaria y Secundaria con mayor capacidad y motivación para aprender. (¿Tipo el Programa sin programa Experimental de Ampliación Horaria de nuestra comunidad? No, gracias!)
- Crear una nueva línea de incentivos dirigidos al alumnado con mejores resultados. (¿No basta la recompensa de la nota? ¿Y la satisfacción personal por el esfuerzo realizado ?)
Las TIC están presentes, claro. Entre las propuestas están :
- Completar la implantación y el desarrollo del Programa Escuela 2.0, en colaboración y diálogo permanente con las Comunidades Autónomas, para la mejor adaptación a sus planes y programas. (Olvídense de blogs, redes sociales, wikis y otras tantas herramientas y servicios disponibles en red. Ale, todo el mundo migrando a la horrorosa Escola Lliurex de la Generalidad, ar!)
- Organizar planes específicos de formación permanente del profesorado para facilitarles la utilización de las tecnologías de la información y la comunicación en el trabajo que se desarrolla en el aula en las distintas áreas del conocimiento. (A ver, ¿de cuántas horas de reducción horaria por formación TIC estamos hablando?)
- Promover acuerdos con editoriales y otras instituciones proveedoras de contenidos para impulsar la elaboración de los contenidos de las distintas áreas de conocimiento en formato digital. (¿En qué quedamos? ¿no habíamos dicho algo de 2.0? )
Ya veremos cómo acaba la propuesta de pacto. Ahora la pelota está en el tejado de la oposición y resto de grupos parlamentarios, sindicatos y asociaciones de padres aparte. Seguro que el gobierno de nuestra comunidad entenderá de manera diametralmente opuesta lo de la calidad educativa.
Falta ver lo principal, claro, cómose destina la partida presupuestaria manejada de 1570 millones de euros a todos y cada una de estas medidas, para las que de nuevo no se consulta a los que estamos directamente implicados en el proceso educativo a diario.
En cualquier caso un pacto que dure por lo menos una década es necesario, para garantizar cierta estabilidad. Aunque me temo que al final lo único que se hará es introducir algún leve cambio en la normativa y no se afrontará una verdadera reforma del sistema educativo ni se abrirá el debate de fondo sobre el modelo de escuela que muchos anhelamos. Visto lo visto, no me extrañará que haya familias desencantadas que decidan seguir educando a sus niños en casa.
dimecres, 21 d’abril del 2010
Sagunt romana
Després de dos anys ahir vam tornar per fi a Sagunt. Helios ens va acompanyar i vam gaudir d'un dia esplèndid.
Pel matí vam participar als Ludi Saguntini. Els inquiets alumnes de 2n van conèixer de la mà de l'encantadora domina Charo Marco les curioses costums culinaries dels romans i van improvisar un banquet de l'època, esclaus incosos que van bordar el seu paper. Els timids i pacifics alumnes de 4rt van aprendre una mica l'art militar dels hoplites grecs però no es van veure amb ganes de formar una falange i barallar-se amb la formació dels xavals de l'altre institut amb qui compartien taller. I els de 1er es van pringar un poc en la Domus Baebia preparant un plat amb imatges de la ceràmica greca clàssica de figures negres.
A migdia, i després de vestir-nos de romans i fer-nos un mosaïc amb tesseles romà, vam fer una excursioneta al castell. Els més aventurers es van adintrar per les muralles medievals per divisar des del cim el paisatge de l'entorn. Un luxe per a la vista.
Enguany Prosopon celebrava la XIV edició del Festival de Teatre grecollatí. Així que no podiem faltar. Després del bocata vam fer cua per entrar al teatre saguntí. Quasi abans de suar la pajola, vam aconseguir entrar fins la cavea C, agraïnt la frescor dels passadissos interns, i vam entrar per l'últim vomitori. Durant una estona que es va fer molt breu vam seguir la graciosa adaptació de la comèdia de Plaute, el Mercader. Entre rialla i rialla algú, a crit pelat enmig del nombrós auditori, es va atrevir a fer un comentari masclista sobre un dels passatges de l'obra on una esclava vella feia un petit monòleg sobre la independència de les dones. Ja en època dels Romans era freqüent al teatre que el públic entrara en diàleg amb els actors per manifestar si els agradava o no la peça representada. Sovint en comèdia es feien comentaris jocosos i burlescos vers els actors. Aquestes ixides de tò no provenien dels assistents de patricis precisament. Naixien espontanis d'entre els mes desvergonyits de la plebs.
Una jornada doncs completeta. Esperem que les festes de Sant Jordi no coincidisquen el proper any amb aquestes jornades meravelloses sobre cultura clàssica a Sagunt i pugam repetir l'experiència. Com sempre agraïr l'esforç dels amics de culturaclasica.net. Sense el seu entusiasme res d'açò no seria possible. Entre ells el nostre omnipresent Hermes, que com un deus ex machina va aparèixer de repent al nostre costat per calçar una de les sombrilles del pati del mercat per impedir que ens torrarem mentre preparavem l'amulet de la sort i els desitjos.
Una jornada doncs completeta. Esperem que les festes de Sant Jordi no coincidisquen el proper any amb aquestes jornades meravelloses sobre cultura clàssica a Sagunt i pugam repetir l'experiència. Com sempre agraïr l'esforç dels amics de culturaclasica.net. Sense el seu entusiasme res d'açò no seria possible. Entre ells el nostre omnipresent Hermes, que com un deus ex machina va aparèixer de repent al nostre costat per calçar una de les sombrilles del pati del mercat per impedir que ens torrarem mentre preparavem l'amulet de la sort i els desitjos.
Gràcies també als companys de valencià i música Montse i Nacho per la seua disponibilitat i paciència.
Fins la propera.
Fins la propera.
dimecres, 14 d’abril del 2010
Xàncies en MP3
Bé, a poc a poc anem preparant eixe CD promés del nostre mètode de grec. Χαλεπός ἐστιν ὀ βίοϛ, xiquets!
Ir a descargar
Xàncies B
Ir a descargar
L'arada A
Ir a descargar
De moment ací deixem uns audios dels capitols inicials amb les veus de les simpàtiques Mireyukeen, Sandruus, Diana i Rocío.
Xàncies A
Xàncies A
Ir a descargar
Xàncies B
Ir a descargar
L'arada A
Ir a descargar
divendres, 2 d’abril del 2010
Panatenees i Grans Dionísies al Cotes Baixes
Encara que els temaris no ajuden massa, de tant en tant trobem temps per fer de l'escola un espai creatiu. Per sort sempre hi ha alumnes dispostos a saltar-se el programa i improvisar alguna posta en escena pràctica dels continguts teòrics, compartint l'experiència amb companys d'altres cursos. Gràcies, Atenea28 i Neptunita, per la iniciativa i a la resta del grup per col·laborar. Tot i no haver assatjat gens, la vostra performance va quedar molt bé.
Aprofitem el video per plantejar un parell d'enigmes als grecs de 1er:
- Les sacerdotises i joves que oferixen a Atenea el peple reciten uns versos en el seu honor. A quina obra pertànyen? Quin és el contingut d'aquesta obra? A qui s'atribuix l'autoria? Ordena la traducció.
Αὐτόϛ δ᾽ἐκ κεφαλῆϛ γλαυκώπιδα γείνατ᾽ Ἀθήνην,
δεινὴν ἐγρεκύδοιμον ἀγέστρατον ἀτρυτώνην
πότνιαν, ἡ κέλαδοί τε ἅδον πόλεμοί τε μάχαι τε.
la d'ulls brillants,
terrible, incitadora de combats,
venerable, a qui complauen els crits,
les guerres i els combats.
I ell del seu cap engendrà a Atenea
conductora d'excèrcits, invencible,
δεινὴν ἐγρεκύδοιμον ἀγέστρατον ἀτρυτώνην
πότνιαν, ἡ κέλαδοί τε ἅδον πόλεμοί τε μάχαι τε.
la d'ulls brillants,
terrible, incitadora de combats,
venerable, a qui complauen els crits,
les guerres i els combats.
I ell del seu cap engendrà a Atenea
conductora d'excèrcits, invencible,
- Com exemple de representació teatral dintre de les festes en honor a Dionís vàrem escenificar un fragment d'una comèdia d'un dels autors clàssics més coneguts. A qui estem referint-nos? De quina obra es tracta? I el seu argument?
Com sempre, les solucions poden anar a la wikipaideia o al blog MIKPOΣ AIΓIΑΛOΣ.
dimecres, 17 de març del 2010
Ahora mismitos
Ahir vam tindre una bona sessió de risoterapia.
Antonio Blanco, del grup MALAJE SOLO, ens va fer passar una agradable estona amb el seu espectacle "Ahora mismitos" i de passada vam aprendre alguna cosa més de mitologia grega.
Gracies a tots per l'acollida.
Antonio Blanco, del grup MALAJE SOLO, ens va fer passar una agradable estona amb el seu espectacle "Ahora mismitos" i de passada vam aprendre alguna cosa més de mitologia grega.
Gracies a tots per l'acollida.
diumenge, 7 de març del 2010
L'agenda: primera part
"Estoy harto de tus paranoias", li diu ell a ella al començament del curt.
Carlos i Clara són els protagonistes d'un triangle amorós entre adolescents que culmina en tragèdia. L'agenda ens narra un fragment de les experiències vitals qüotidianes d'una colla d'amics a la recerca de llur estabilitat emocional. Rebeldia, amistat i traïció, són alguns dels ingredients d'una història del passat, ambientada en un institut de barri i escrita en una agenda per a un fill que mai no la llegirá.
Composta i rodada pels propis alumnes, l'agenda fou un experiment didàctic enriquidor, una història amb fonaments lèxics de la que vàrem aprendre tots alguna cosa.
Carlos i Clara són els protagonistes d'un triangle amorós entre adolescents que culmina en tragèdia. L'agenda ens narra un fragment de les experiències vitals qüotidianes d'una colla d'amics a la recerca de llur estabilitat emocional. Rebeldia, amistat i traïció, són alguns dels ingredients d'una història del passat, ambientada en un institut de barri i escrita en una agenda per a un fill que mai no la llegirá.
Composta i rodada pels propis alumnes, l'agenda fou un experiment didàctic enriquidor, una història amb fonaments lèxics de la que vàrem aprendre tots alguna cosa.
dimarts, 23 de febrer del 2010
ΔΙΑΛΟΓΟΣ 5-6
Després d'un xicotet parèntesi, reprenem les nostres classes complementàries de grec I dels dimecres.
Ací vos deixe per a descàrrega els temes 5 i 6DIALOGOS 5
ΔΙΑΛΟΓΟΣ 6
i el video-lliçò IV corresponent
Χαίρετε!!
dimarts, 16 de febrer del 2010
El sueño de Hipatia
Fa uns mesos ningú no la coneixia. Ágora, que ha estat mereixedora a criteri de l'Acadèmia de Cinema espanyola de vuit Goya, la ha rescatat de l'oblit. Estem parlant d'Hipàtia d'Alexandria.
La pel·lícula d'Amenábar ha despertat un gran interés per aquesta dona i les ventes de novel·les històriques i monografies centrades en aquest singular personatge han augmentat considerablement. Les llibreries están ara plenes d'obres noves o antigues reeditades sobre la filòsofa i astrònoma grega. Aprofitant l'èxit del film s'ha publicat fins i tot una novel·la basada en la mateixa història narrada per Amenábar amb el mateix titol.
Una de les novel·les més recomanables, la composició de la qual va coincidir amb la direcció d'Àgora, és El sueño de Hipatia, del prolífic José Calvo Poyato.
Vos deixe ací un fragment, per animar-vos a que la llegiu. És, sens dubte, una forma entretinguda d'aprendre moltes coses sobre aquest poc conegut periode de la cultura grecoromana.
Agraïsc des d'ací a l'autor pel permis que m'ha concedit per a poder publicar al blog aquesta desastrosa lectura meua.
Una de les novel·les més recomanables, la composició de la qual va coincidir amb la direcció d'Àgora, és El sueño de Hipatia, del prolífic José Calvo Poyato.
Vos deixe ací un fragment, per animar-vos a que la llegiu. És, sens dubte, una forma entretinguda d'aprendre moltes coses sobre aquest poc conegut periode de la cultura grecoromana.
Agraïsc des d'ací a l'autor pel permis que m'ha concedit per a poder publicar al blog aquesta desastrosa lectura meua.
dimecres, 10 de febrer del 2010
Xipre: ΖΩΝΤΑΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Viatjar és la millor opció per intentar compendre una mica millor con funciona el món i al temps conèixer's un mateix, si fa no fa.
Si a aquest viatge li afegim alguna classe de formació i didàctica amb companys d'altres països en un entorn especial, plè d'història, com és Xipre, aleshores la experiència no pot ser més enriquidora.
Al llarg de la setmana passada vaig tindre ocasió d'aprendre un parell de tècniques de motivació i dinamització per a l'ensenyament del grec, sempre dins de l'enfocament comunicatiu per tarees, en el seminari "Ζωντανά ελληνικά" organitzat pel Κέντρον Δία Βίου Μάθησης, dirigit per Α. Κυρίτσι, inclòs dins del Programa de Formació Permanent Comenius.
A banda de la fructífer intencanvi d'idees sobre metodologia, l'estància a Nicosia va estar de nou marcada pel crític context politic que coneix l'illa des de l'ocupació turca en 1974. Tot i que des que va entrar en la Unió Europea la situació a millorat una mica pel que fa al lliure trànsit de població "turco-chipriota" i "greco-chipriota" d'un costat a l'altre de la linea verda que talla la capital en dos, l'abandonament del patrimoni i els problemes socials derivats de la immigració il·legal continuen o, fins i tot, s'han agreujat, dissortadament.
Al llarg de la setmana passada vaig tindre ocasió d'aprendre un parell de tècniques de motivació i dinamització per a l'ensenyament del grec, sempre dins de l'enfocament comunicatiu per tarees, en el seminari "Ζωντανά ελληνικά" organitzat pel Κέντρον Δία Βίου Μάθησης, dirigit per Α. Κυρίτσι, inclòs dins del Programa de Formació Permanent Comenius.
A banda de la fructífer intencanvi d'idees sobre metodologia, l'estància a Nicosia va estar de nou marcada pel crític context politic que coneix l'illa des de l'ocupació turca en 1974. Tot i que des que va entrar en la Unió Europea la situació a millorat una mica pel que fa al lliure trànsit de població "turco-chipriota" i "greco-chipriota" d'un costat a l'altre de la linea verda que talla la capital en dos, l'abandonament del patrimoni i els problemes socials derivats de la immigració il·legal continuen o, fins i tot, s'han agreujat, dissortadament.
Com que no és fàcil arribar a l'altra part de la Mediterrània, en l'anada em vaig detindre a Atenes. En l'Acròpoli vaig poder poder gaudir dels meravellosos Propileus, restaurats per fi i desprovistos dels andamis. Ineludible vista fou també la visita a l'esplèndid nou museu de l'Acròpoli.
També vaig tindre temps per visitar l'exposició itinerant sobre Eros i l'amor a Grècia al Museu d'Art Cicládic. La foto va dedicada a Susana!
divendres, 29 de gener del 2010
Rostre enigmàtic
Un nou enigma, per a què vos torbeu durant la meua absència, xiquets:
No es queixareu, esta vegada és més facilet!
- En quin famós quadre està inspirat el següent còmic? Qui el va pintar? Quins altres personatges están representats en la composició i per què?
- Entre la resta de figures i retrats imaginaris el pintor del Renaixement ha volgut incloure el d'una dona especial. De qui es tracta? Què en saps d'ella? Per què va destacar? Coneixes altres representacions seues d'altres autors? Com l'han imaginat al llarg de la història? Valora l' aportació d'aquesta dona a la nostra cultura.
No es queixareu, esta vegada és més facilet!
dijous, 28 de gener del 2010
La pròxima setmana OY ΠAPEIMI
La setmana que ve no estic, com vos he comentat. Estic fent un curset de formació a Xipre!
Ací vos deixe els deures i activitats que haureu de fer durant la meua absència.
Voleu alguna cosa de l'illa d'Afrodita?
Ací vos deixe els deures i activitats que haureu de fer durant la meua absència.
- Grec II: preparar el textos dels paràgrafs 6-13 i un tema de cultura (a triar individualment dels que queden). En tornar fem un controlet, després de les presentacions vostres de rigor, clar!
- Referents clàssics: acabar l'últim treball del tema de la Bellesa (ha d'estar penjat al blog ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ abans del dia 9 de Febrer) i començar algun enigma del nostre projecte europeu Etwinning.
- Grec I:
- Dimarts: Exercicis 5.5, 5.6, 5.7
- Dimecres: Textos i exercicis complementaris: H YΔPIA
- Dijous i divendres: Latinograeca I
Porteu-vos bé, xiquets.Els arxius per a descàrrega els trobareu en els temes 4 i 5 respectivament de la carpeta de Grec I en l'ΑΙΓΙΑΛΟΣ Virtual. Vos passaré una còpia demà per als que no tenen Internet.En tornar ho arreplegaré :)
Voleu alguna cosa de l'illa d'Afrodita?
dilluns, 25 de gener del 2010
El nostre projecte europeu Etwinning
Estudiants extrangers de diferents paísos europeus estudiant la cultura grega i romana i les seus influències contemporànies mitjançant les noves tecnologies i Internet. Aquests són els ingredients bàsics del nostre proper Pojecte europeu Etwinning en el que participaran aviat els alumnes de l'optativa de 2n de Batxillerat Referents clàssics.
- Les dades i instruccions generals están en un espai web disenyat per al projecte. (Punxeu sobre la imatge).
- La idea és anar resolvent diversos enigmes que els professors de cada païs ha elaborat i que es poden consultar ja en la página de sota:
MYSTERIES ON GOOGLE-SITES
- Les solucions anirán penjant-se en aquest blog.
- Per comunicar-nos amb els altres participants d'Itàlia, França, Alemanya i Extremadura, compartir experiències, materials, dubtes, etc. podem fer servir aquesta tancada Xarxa Social.
Aneu pegant una ullada a tot, xiquets. L'embolic comença d'ací a no res!!
Visit An ET winning project between us
dimarts, 19 de gener del 2010
Àgora i l'enigma del cercle: solució ?
Ho reconec.
L'últim enigma era una miqueta dificil. Jo mateix he necessitat consultar un expert en epigrafia.
Què signifiquen les lletres d'aquest titulus ΘΑ?
El proper enigma será més facilet, vinga. El posaré la setmana que ve.
L'últim enigma era una miqueta dificil. Jo mateix he necessitat consultar un expert en epigrafia.
En primer lloc calia estar molt atent a la pel·lícula per veure l'abreviació grega continguda en un cercle. Johanus Romanus va trobar sobre un rosetó de l'esglèsia el simbol dels cristians ortodoxos: les dos primeres lletres juntes del mot Crist en grec. Junteu dins d'una circumferència X i P i ja ho teniu.
Però allò que estavem buscant tenia que veure amb la cultura grecoromana. L'altre cercle que apareix constantment al film, a banda del que dibuixa Hipatia sobre la sorra del seu pati, és el titulus o inscripció que porten tots els esclaus de la casa d'Hipatia. Ací podeu veure un exemple.Fixeu-vos en el minut 1:20
Un titulus era una mena d'etiqueta per als esclaus. Tos havien d'estar identificats, bé amb un cartell penjant del coll, amb un collar o amb una marca incisa en la pell a mode de tatuatge, que rebia en grec el nom de στῖγμα, fet amb ferro candent sobre la front o en alguna altra part visible del cos. En aquestes inscripcions es podia informar de les característiques de l'esclau, el nom del seu propietari o el tipus de càstig que habia de rebre i qui l'havia manat.
Què signifiquen les lletres d'aquest titulus ΘΑ?
El primer que vaig pensar és en un estigma punitiu. Precisament en el número 2 de la revista Saguntina de 2006 el company Salva Muñoz, parlant dels tatuatges punitius d'época romana, ens diu: " Es sabido que Calígula a muchos hombres honorables los envió a la minas stigmatum notis. En estos tatuajes punitivos solía aparecer el nombre del emperador, o del castigo. Hilario se refiere a obispos condenados con una marca que recuerda ad metalla: podría ser MET o MD. Prudencio de Troya marcaba algunos capítulos de John Scotus con el signo (ΘΑΝΑΤΟΣ) de los condenados a muerte".
El problema és que no en sabem res de que cap esclau cristià d'Hipatia estiguera condemnat a mort. L'altra possibilitat és que faça referència al seu amo. El propi Salva em sugerix que probablement el titulus en qüestió siga abreviatura del nom del pare d'Hipatia, conegut com Θεών Αλεξανδρινός.
Fins que no trobem alguna altra posible explicació -i ha d'haverla, perquè de segur Amenàbar ha estat assessoreat per algun especialista- tancarem doncs el cercle.
El proper enigma será més facilet, vinga. El posaré la setmana que ve.