dimecres, 3 de juny del 2020

Quan el COVID-19 ens despulla


De normal a estes altures hauriem ja acomiadat per ací els xicons de 2n de batxillerat i els hauriem acompanyat a fer el Selectiu.

Enguany, però, ni hem assistit a cap acte de graduació ni de 2n ni de 4rt, ni tampoc hem dut a terme cap projecte col·laboratiu de final de curs en 1er de Batxillerat com soliem fer, per culpa del virus que ens ha mantingut confinats tot aquest temps al llarg de la 3ª avaluació.

Si en finalitzar cada curs empràvem este blog (una miqueta abandonat els últims anys, és cert), en estos moments sembla que té més sentit que mai fer balanç del que hem aprés i viscut últimament.

Al principi, quan es van suspendre les classes en Març, a molts els semblava divertit. «Ens lliurem dels profes una temporadeta», pensaven alguns, però conforme passava el temps i la cosa es complicava ens vam adonar de la importància d'una cosa que fins al moment ens pareixia una imposició, en alguns casos fastigosa: anar a classe i gaudir de la possibilitat de formar-nos.

La feina autònoma a casa i les videoconferències ens han ajudat a no perdre el fil, és cert, però no poden substituir per complet les classes presencials, no només en l'aspecte acadèmic i de continguts, sinò també, i principalment diria, en l'emocional.

Nosaltres no hem tingut molts problemes d'adaptació a la docència virtual, perquè ja teniem molta feina feta i prous activitats i recursos digitals compartits en xarxa. Si la cosa continúa el proper curs, ens haurem, però, d'organitzar una miqueta més. Tots els profes, en realitat, ens haurem de coordinar millor, òbviament, interrelacionant continguts que se solapen, seleccionant i mesurant tasques. Als alumnes els tocarà establir horaris i rutines, desenvolupant, ara sí, aquella competència d'aprendre a aprendre I l'administració ens haurà de recolzar més, donant un suport tecnològic sòlid. Els responsables en matèria d'educació han de revisar els temaris que des de fa temps venim dient són massa farragosos, teòrics i absurds dins d'una societat que anomenem del coneixement i la informació, fomentant aprenentatges realment significatius en entorns col·laboratius.
Ara hem anat improvisant sobre la marxa.

En general quede prou satisfet de la feina realitzada per tots:
- Els xicons de 2n han preparat un fum de recursos sobre Xenofont, alguns molt originals, de debò. Esteu més que preparats per afrontar una prova selectiva en els propers dies! Ànims.
- També els de 1er han suat de valent enllestint treballs d'investigació sobre Grècia i han compartit activitats prou interessants de llatí.
- Els de Llatí de 4rt han contribuït també a generar recursos útils i pràctics sobre Roma i el nostre métode.

Per sort no hem patit res greu i, llevat d'alguna malaltia passatgera, estem bé de salut.
Els ànims, però, no sempre han segut òptims. Jo mateixa em desmoralitzava sovint quan veia l'evolució dels contagis i les morts per tot arreu. Em compensava en part veure per la televisió els mars i els cels purs sense l'habitual contaminació.
Crec que els xicons i xicones també han sentit prou desconcert davant la situació d'incertesa pel que fa als seus estudis. Alguns a més a més, s'han despistat prou, altres no han tingut equilibri personal suficient per controlar la situació i altres, conscientment o inconscient, s'han agafat unes vacances anticipades. Jo he intentat, si més no, mantindre certa normalitat amb la cita cada dilluns i divendres per fer classe i/o tutoria per TEAMS, mantenint en lo possible el bon humor.
A més a més, en estes comunicacions els he vist a tots més sensibles, conscients de la fragilitat del sistema en el que viviem instal·lats sense gaire preocupar-nos pels demés i sense respectar l'entorn. Si alguna cosa positiva ha tingut esta pandèmia ha segut el fet de despullar-nos i fer-nos sentir que estem tots en el mateix vaixell, perquè el temporal ens castiga a tots per igual en qualsevol moment. Els més joves no sempre ho interioritzen açò fàcilment. Els xavals de l'humanistic crec que sí han aprés què significa ser solidari en temps de confinament, i després a mesura que avancem fases d'esta botja desescalada.

Esperem doncs que el proper curs l'afrontem amb coratge, més savis i segurs, gràcies a este aprenentatge forçòs que ens presenta de sobte la vida, i pugam retrobar-nos pronte, menjar l'entrepà en el pati amb els amics, fer alguna cosa no permesa al centre com ara trucar pel mòbil (no!!),  còrrer i suar en les pistes sota els crits de Vero, escoltar i participar en els debats filosòfics i existencials d'Adrià i Àlex, Deutsche sprechen deutch amb Núria o cantar el All my loving amb Paco, treure llibres i conversar amb Maria Àngels en la biblio, repassar l'ortografia amb Anna, repassar «la ortografía» amb Carmen, vestir-nos de romans amb Lorena i fer teatre clàssic en l'aula, etc. etc.
Mentrestant, seguirem pegats a l'ordinador.

Bon estiu. Καλό καλοκαίρι! Més que mai ens ho mereixem.

dijous, 28 de maig del 2020

EBAU i Xenofont en temps de confinament

Fa un any alguns ens quixàvem del model de selectivitat de grec i proposavem un altre diferent que valorara no tant la capacitat de memòria dels alumnes i els seus coneixements gramaticals, sinò la competència lingüistica i comunicativa i la capacitat de relacionar conceptes valorant criticament el pensament i la cultura grega des de l'actualitat. No ens van fer cas en absolut, per suposat. Algú argumentava que els especialistes havien preferit seguir la tendència majoritària del professorat. Si és així, no sé, doncs, si estem realment preparats per al canvi metodològic i tenim aleshores allò que ens mereixem.

Ara, en estos moments tan delicats, el disgust ve per un altre motiu afegit. La tan comentada per l'administració, i desitjada per part de tots, ampliació de l'optativitat en la tipologia de qüestions de la prova, a diferència del que sí han fet en altres comunitats amb tres o, fins i tot, quatre textos per a triar, en terres valencianes ha quedat en poca cosa. 

El barem de l'examen és el mateix.
La pregunta de cultura seguix valent 2 punts. Ara, si més no, poden triar una qüestiò a desenvolupar d'entre dos possibles.
Una altra novetat está en la reducció del nombre d' ètims que s'han de donar i del comentari morfològic i sintàctic a realitzar. Les dos qüestions valen igualment 1 punt. Concretament s'han de donar únicament dos derivats de quatre ètims proposats i han de fer un comentari morfològic i sintàctic a triar d'entre quatre paraules o sintagmes. Es poden seleccionar les preguntes que es desitgen, independentment del text que s'haja traduït, però és evident que els alumnes dedicaran el temps a allò que millor coneixen. No té sentit posar-se a analitzar coses que no servixen per a entendre el text.
El pes de la prova seguix sent la traducció: 6 punts. S'ha de triar un únic text, bé de Lisias, bé de Xenofont. És a dir, en la pràctica el que hi havia, ja que no conec ningú que estiga en condicions de poder escollir perquè haja vist satisfactòriament totsdos, i menys en la situació actual. 
Esperem, si més no, que els fragments seleccionats finalment siguen senzills.


A veure si tenim sort i ens cau algun d'estos de les Hel·lèniques que hem preparat nosaltres.
Gràcies, xicons per la paciència.
Qui ha dit que el confinament no ha estat creatiu?

diumenge, 19 d’abril del 2020

Treballs sobre llengua llatina 4rt ESO i 1er BATX


En condicions normals en esta època hauriem acabat els continguts lingüístics i hauriem començat a enllestir alguna aplicació pràctica, algún teatret o quelcom creatiu. 

Com que açò no pot ser, dissortadament, i hem de seguir treballant des de casa, vos deixe açì les propostes de treball que podeu anar fent. 

En 4rt de Llatí la idea és que feu un treball per parelles

En 1er de Batxillerat el treball serà individual.

S'haurà de publicar de nou al blog d'alumnes ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ

Data limit d'entrega/publicació: 25 de Maig.

És important que abans de publicar m'envieu proves per possibles correccions i/o modificacions.

Podeu preparar un video amb diàlegs, un escrit en llatí de presentació personal, una activitat de repas gramatical online, una presentació...

Al repositori nostre d' AULES trobareu mots recursos que us poden servir d'ajuda. Xafardejeu una miqueta !!!
I per a que us inspireu ací teniu una relació de webs o videos amb més exemples: 

  1.  http:latineloquimur.blogspot.com. Blog col·lectiu en el que vam participar durant l'any 2008 
  2.  http://aigialos.blogspot.com/p/videoteca.html videos d'alumnes Cotes d'altres anys 
  3. Més videos diversos: 
Si busque per Internet segur que trobeu més coses xules.
Ànims.
Salutem

dimecres, 15 d’abril del 2020

dijous, 9 d’abril del 2020

dilluns, 30 de març del 2020

ENIGMES NUMISMÀTICS

Després d'haver treballat estos dies amb les qüestions sobre numismàtica grecoromana amb les activitats fotocopiades i repartides en classe abans de la suspensió de l'activitat escolar, esteu en condicions, xiquets i xiquetes de 4er de Llatí, de fer algun enigma durant estos dies de reclusió obligada, per tal que us evalúe, i continueu aprenent.
Són 24 enigmes en total.


Cada alumne ha de fer 2 enigmes a triar.
No s'acceptarán solucions als enigmes ja resolts 
abans per altres alumnes.


Per a que es considere resolt s'ha de pujar la solució, amb foto i link de la font d'informació consultda, en el blog d'aula ΜΙΚΡΟΣ ΑΙΓΙΑΛΟΣ,  el qual ja coneixeu gràcies als treballs previs sobre Gladiator. 

(En el títol de l'entrada que creeu fiqueu, per favor, el número de l'enigma resolt!)


 Enigma 1
Quin mite representa aquesta moneda d'euro?


Enigma 2
Qui está representat en aquesta moneda d'euro? De quin país és? 
Quina moneda tenia abans de l'euro aquest país?
 











Enigma 3
Quin deu está representat en aquest bitllet?
Quin tipus de moneda és?
Quan es va substituir i per quina moneda nova?


 

Enigma 4 
A qui representa?
Quin tipus de moneda és?
De quin país?
Quan es va deixar d'emetre i per quina altra moneda es va substituir?
Enigma 5
Quin deu está representat en aquest bitllet?
De quina època i país és?
Quina informació històrica pots traure d'aquest bitllet?










Enigma 6
Quins deus están representat en aquestes dos monedes? De quins països són?
Quina llegenda está escrita en el revers de la segona? Traducció









Enigma 7

Completa la fitxa amb la següent informació:

Seca
Data
Metall
Tipus de moneda
Anvers (figura i marca)
Revers (figura, llegenda i exerg)
 

 
Enigma 8
Completa la fitxa d'aquesta moneda amb la següent informació:

Seca
Data
Metall
Tipus de moneda
Anvers (llegenda i figura)
Revers (símbols)

 









Enigma 9 
Quina famosa escultura está representada en este bitllet republicà? On es troba en l'actualitat?

Pista: és la ΝΙΚΗ de S.....

  


Enigma 10 
Una d'estes monedes és una falsificació del s. XIX.
L'original és d'una colònia a Sicília.
Quina és la falsa, la 1 o la 2? Per què?
 








Enigma 11

D'on és aquesta moneda?
Què figures apareixen en l'anvers i el revers?
Quina llegenda hi ha escrita en el revers?













Enigma 12
D'on és aquesta moneda?
Què figures hi ha representades?












Enigma 13
De quin emperador és aquesta moneda?
Completa el seu nom i titols de la llegenda.








Enigma 14
De quin emperador és aquesta moneda? 
Completa el seu nom i titols de la llegenda.












Enigma 15

De qui és aquesta moneda?
En l’anvers apareix amb representació de la famosa columna que recordava al foro la seua victòria sobre els dacis. Dindre de la base a la mort de l’emperador fou depositada una urna d’or amb les seues cendres. Averigua on es troba en l’actualitat i quins canvis ha experimentat.



Enigma 16
Busca una moneda romana de l'emperador Vespasià 
que tinga al revers la figura de Venus sostenint una poma  
i púja-la al blog


Enigma 17
A quin emperador representa? 
Troba alguna moneda seua en la que aparega el seu retrat i explica el seu diseny, llegenda, etc.



Enigma 18
A quin emperador representa? 
Troba alguna moneda seua en la que aparega el seu retrat i explica el seu diseny, llegenda, etc.














Enigma 19 
Explica l'anvers i revers d'esta moneda 


Enigma 20

Què és açò?
Per a què servia?


Enigma 21
A quin emperador representa esta moneda?
Fes-ne una descripció del contingut (tipus, llegenda, etc.)
Αποτέλεσμα εικόνας για moneda romana marco aurelioTroba el seu revers.















Enigma 22
Digues quina moneda és falsa. Explica perquè i de quin emperador es tracta.


Enigma 23
Què es açò? Per a què servia?

 Enigma 24
Fes una descripció d'esta moneda