Get a Voki now!
▼
dijous, 31 de gener del 2008
dissabte, 26 de gener del 2008
Acherontia styx: morfología
El comentari morfològic consistix en analitzar (ἀνα-λύω) la forma (μορφή) de les paraules. No s'ha de confondre amb el sintàctic, que suposa explicar amb qui (σύν/cum) o de qué manera es relacionen o s'ordenen (τάσσω, aor. ἔταξα, sust. η τάξις, d'ací "táctica") els mots en el text.
Per tant el que calía fer en la pregunta 2 del passat examen, xiquetes i xiquets meus de grec B, era:
ἔξαρνος: adj. dues terminacions -ος, -ον. Al text és femení, nomin. sing., concertant amb εκείνη. Derivat del verb ἀρνέομαι "negar".
᾿Ερατοσθένους: gen. sing. 3ª decl. tema silbant -ης, -ους (>*-εσος).
φοιτῶν: participi de present actiu, nom. sing. masc., del verb contracte φοιτέω
ἡγησαμένη: participi d'aorist veu mitja, nom. sing. fem.: ἡγη- arrel (amb allargament vocal tem. /η/), -σα- morfema aorist, -μένη desinencia part. mitja del verb ἡγέομαι.
Per tant el que calía fer en la pregunta 2 del passat examen, xiquetes i xiquets meus de grec B, era:
ἔξαρνος: adj. dues terminacions -ος, -ον. Al text és femení, nomin. sing., concertant amb εκείνη. Derivat del verb ἀρνέομαι "negar".
᾿Ερατοσθένους: gen. sing. 3ª decl. tema silbant -ης, -ους (>*-εσος).
φοιτῶν: participi de present actiu, nom. sing. masc., del verb contracte φοιτέω
ἡγησαμένη: participi d'aorist veu mitja, nom. sing. fem.: ἡγη- arrel (amb allargament vocal tem. /η/), -σα- morfema aorist, -μένη desinencia part. mitja del verb ἡγέομαι.
dimecres, 23 de gener del 2008
dimarts, 22 de gener del 2008
Sagunt: si les pedres parlaren
Corría el segle I, allà per l'època d'August, més o menys, quan en la ciutat de Saguntum es va planificar i construir un teatre en la vessant d'un cim des del qual es veien els vaixells que arribaven de Dianium, Tarraco i altres ports de la mediterrània. Allí els saguntins, quan començava el bon temps, disfrutaven amb la representació de velles comèdies de Plaute i algún mim i pantomima que altre de moda. Amb el pas del temps, però, la ciutat va anar entrant en crisi i el teatre va quedar abandonat a la seua sort. L'erosió natural i la mà de l'home van anar destruïnt èl que quedava.
foto de Ana Ovando
Segles després, quan ja ningú no parlava llatí des de feia prou de temps, el teatre fou revaloritzat. El jaciment arqueológic fou declarat monument nacional i un bon día els cónsuls de l'època decidiren gastar un bon pesic de la pecunia disponible per reconstruïr-lo. Uns arquitectes que deien haver estudiat suposadament l'obra de Ictí i Calícrates, es feren càrreg de l'obra. Algunes pedres de l'antic teatre van romandre a la vista dels visitants, les altres desaparegueren baix els nous materials. La scaena es va fer nova per complet. Moltes veus que eren partidaries no d'una reconstrucció del teatre, sino d'una restauració, s'alçaren en contra. El cas es va portar als tribunals. Mentrestant, els amants del teatre i alguns magistri decidiren aprofitar l'espai escènic per tornar a donar-li vida al poble saguntí. Moltes companyíes professionals i amaters juvenils de tot el territori romanitzat acudien cada any a montar llur espectacle. Les pedres romanes tornaven a sentir els versos dels antics, ara en valencià i castellà. Durant els festivals de primavera era freqüent veure un fum de xavals jugant al carrer amb pilae romanae, vestits amb túniques i peples, amb rotllos de papir sota el braç i l'estomac plè de hidromel i garum.
Fins que va arribar la decisió inapel.lable de les altres magistratures. Tot acò s'haurá d'acabar, doncs s'ha decidit destruir el teatre. La destrossa costará sis mil.lions de talents eurpeus. Molts no hem dit ja: teatrum saguntinum non delendum est!
Esperem que la vida seguisca igual. Com deia la cançò, las obras quedan, los hombres se van.
dissabte, 12 de gener del 2008
Educando, que es gerundio
El post de hui el dediquem a l'educació en l'Antiguitat (lat.educatio> ducere/ gr. παιδεία> παιδεύω >παίς).
Els mestres no tenien massa paciència. Hi havia un mètode millor que el part de disciplina: el baculum. Veieu les dificultats que va tindre Romulus per fer classe de literatura llatina a Quintus, Marcus i Iulia.
Amb la segona entrega de la nostra fotonovel.la, vos deixe un video colombià que il.lustra una miqueta cóm era la educació dels joves en Atenes. Classes de gimnàstica, llengua, plàstica... vos sona?
En tercer lloc una explicació grega més completa de les activitats ludico-pedagògiques dels joves atenesos. Ací teniu la transcripció dels textos en grec antic i la traducció simultànea al modern i una lliure al valenciá.
Salvete, discipuli et discipulae!
Χαίρετε, ώ παίδες!
divendres, 11 de gener del 2008
Pastor ovem in umeros imponit
Com que la millor forma d'aprendre és buscar un mateix la informació - i a mena de pràctica de cara al concurs Odissea 2008-, ací teniu el primer enigma de l'any.
En realitat més que un enigma és una activitat de recerca interdisciplinar, que vos servirá per conèixer alguna cosa curiosa d'art, religió i mitología, a banda de practicar algo de llatí.
La pregunta d'inici: què tenen en comú estes dos imatges, que de segur vos sonarán?
Aquest enigma el plantejarem ja l'any passat. L'explicació o interpretació del misteri que envolta aquestes i altres imatges semblants van començar a donar-les l'any passat Niki i Venus en la wikipaideia aigialos.
Ara el que us cal és completar i millorar la informació.
Ajuda: In situ flickr est ingens album photographicum cum multiis imaginibus pastorum et deorum cum ovibus.
Terminus: usque ad Kalendas Februarias.
dijous, 10 de gener del 2008
Pirmeres notes del 2008
Es diu teràpia de xoc. Superar la crisi postnadalenca amb examens la primera setmana del 2008. En general estes primeres notes són més baixetes de lo habitual, llevat de les de 2n, gràcies a un examen facilet que els ha caigut.
Hem de començar a posar en funcionament la màquina amb eixes piles noves que ens han dut els reixos!
Bαθμοί τής εξετάσεως «Σωκράτης»
Αφροδίτη 9,6 Σελήνη 8,4 Γαία 6,6 Κλείω και Μinerva 5,7 Δάφνη 5,25 'Ερις 4,8 Ζεύς 2,7
Extimationes linguae latinae capitulorum VII et VIII:
Αphrodita 9 Jason 8,3 Yoli 8,25 Selene et Romulus 8 Hades 7,7 Minerva 7,1 Eris 6,25 Daphne 6,4 Clio 5,9 Iris 5,3 Andromaca Jordá 3,2 Iupiter 3 Gaia 2,5
Λύσιας 11-16
Πανδώρα 8,1 Venus 7,6 Νίκη 7,3 Χρόνος 7,2 Αθηνά 7 Ποσειδών 5
dimarts, 8 de gener del 2008
Familia lucentina: Fotonovel.la
Ja está enllestida la primera entrega de la fotonovel.la Familia lucentina.
Es tracta d'un muntatge amb les fotografies fetes durant el rodatge del curt del passat novembre, acompanyades dels textos corresponents amb alguna modificació o ampliació.
En ella trobareu als personatges del nostre llibre de llatí de 1er, Iulius, Aemilia, Marcus, Iulia, etc., però en un context i situacions una mica diferents.
Els pròxims capítols anirem publicant-los a poc a poc al blog. Esperem que vos agrade.
Gràcies a tots els alumnes participants per la seua col.laboració. Vam perdre alguna classe i vam patir una mica de fred, però crec que va valdre la pena.
Especial agraïments als companys Lluís Inclán per la revisió del text, a Conxa Pont de nou per els vetits i a Paco i Loli per l'ajuda prestada a l'ermita de Polop.
dilluns, 7 de gener del 2008
Farina, Basilissa i Safo
Afrodita ha trobat la solució a l' enigma sobre els versos de la pel.lícula Mediterrani, sumant així una nova dècima per a la nota final.
Marcus ha volgut donar-li la enhorabona!
Get a Voki now!
Marcus ha volgut donar-li la enhorabona!
Get a Voki now!
El pròxim enigma es publicará el proper divendres per la vesprada.