dilluns, 7 de juny de 2010

ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΣΤΥ Β: exercicis orals

Deixe ací els exercicis orals que farem aviat a classe abans del proper examen.
Cap a la ciutat B
Aprofite per expliar als companys de grec com els emprem:

L'activitat, inspirada en el mètode Rassias adaptat al llatí per Nancy Llewelyn, durará dues sessions. En la primera els alumnes aprenen una xicoteta història amb poques frases. Per ajudar a la memorització la història es representa en imatges en la pissarra. A cada frase li correspondrá un dibuix. Aquestos dibuixos no cal que siguen perfectes, un ximple esbos és suficient, perquè es tracta de que associen una idea o concepte amb una frase o sintagma. Podem doncs dibuixar nosaltres la historieta per vinyetes o demanar que ho faça algun alumne amb talent artístic abans de començar la classe.
Als alumnes doncs se'ls demanará primerament que intenten escriure el text corresponent per a cada vinyeta. Si no el recorden o tenen alguna llacuna podrán ajudar-se del llibre per localitzar el passatge.
Quan ja l'hem trobat i escrit, passem a narrar la historieta, seguint pas a pas cada dibuix il·lustratiu i acompanyant-nos, si calguès, de gestos. Per tal de que retinguen bé el text cal repetir-lo varies vegades. Però, per donar-li més emoció, podem fer-ho intentant cada vegada anar més depresa, mentre algú ens cronometra, a mena de joc.
Després será el torn dels alumnes.
A casa poden fer els dibuixos, associant-los amb el text, o crear un còmic propi.

El text conté algun fenòmen gramatical nou i que ens interessa especialment treballar en la segona sessiò. Farem varios tipus d'exercicis:
- Primerament el de repetició fins al final. Pronunciem el fragment o frase varies vegades, pero cada volta ens deixem una part més llarga del final per a què els alumnes vagen completant. L'últim alumne haurá de recordar la frase sencera.
-El segon exercici és de substitució: emprem la mateixa frase per demanar-los que canvien un únic sintagma per un altre alternatiu amb funcions idèntiques o similars que nosaltres els donem ja fet.
- El tercer consistix en substituir i declinar al mateix temps una paraula o un sintagma, per fer així un repàs morfològic.
- Finalment es proposa la creació d'una nova frase mantenint, però, la mateixa sintaxi.

Els alumnes podrán tindre davant els textos grecs, com en el model que proposem ací, per a major seguretat, sobre tot en les primeres pràctiques orals d'aquest tipus. Poc a poc podrán anar prescindint d'ells per tal de exercitar més l'oïda. Sempre es poden posar a la pissarra, si hi ha dubtes o per tal de corregir l'ortografia.

Si proveu, ja em direu.

2 comentaris:

Donaciano ha dit...

Hola, Santi:
Sigo con interés tu blog y me gustaría que detallaras la técnica. No comprendo completamente el desarrollo exacto de los ejercicios, en especial el modo en que usas la hoja en PDF. ¿Podrías ser más concreto?
χαίρε.

santi ha dit...

Gracias por la visita y el comentario.
El cómic sirve de refuerzo visual para asimilar, a base de la repetición, una determinada estructura gramatical.
En el enlace del post encontrarás un video que muestra la aplicación del método al latín.
Saludos cordiales.